Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

ZELFONTDEKKING

In mijn kinderjaren, werd ik veel getreiterd door leeftijdsgenootjes. Misschien niets eens omdat ze persoonlijk zoveel tegen mij hadden, maar omdat ik nu eenmaal niet paste in de gedragscode van het kinderleven.
De middelbare school was voor mij ook een heel zware beproeving. Voor het einde ervan ben ik afgehaakt en heb nog een middelbare land- en tuinbouwschool (Warmonderhof) kunnen halen.
Tussen hangen en wurgen heb ik mijn militaire dienstplicht van veertien maanden volbracht.
In mijn eigen beroep was het te moeilijk om een baan te vinden. Bijna vierentwintig jaar heb ik in de groenten- en fruitverwerkende industrie gearbeid. Tenslotte moest dit preservenbedrijf inkrimpen. En veel mensen raakten hun baan kwijt.
Ik kon terecht bij de sociale werkvoorziening van Breda. Waar ik nu een ruime vijftien jaar zit.
Om mijzelf eens door een vergrootglas te bekijken:
Door mijn autisme ben ik van de ene kant zwakbegaafd. Zoals veel autistische mensen heb ik daarbij ook een singuliere gave en schrijf daarom veel verhalen, gedichten en gedachten in prozavorm.
Ik denk aan een uitspraak van mijn schooljuffrouw, toen ik zeven jaar was:
"Een merkwaardig jongetje... Hier en daar vertoont hij kenmerken van een BLO-kind. Van de andere kant merk je ook weer dat hij buitengewoon intelligent is."
Je zou haast denken dat deze vrouw paranormaal begaafd was. Vooral omdat er in die tijd (1958/1959) nog maar heel weinig over autisme bekend was.
Ondanks al mijn defecten en tekortkomingen kan ik mij op sommige sites en in enkele letterkundige periodieken bewijzen.

Schrijver: Han Messie, 7 augustus 2016


Geplaatst in de categorie: individu

3.4 met 5 stemmen 3.915



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Bjarne
Datum:
29 augustus 2016
Jouw verleden vertoont overeenkomsten met dat van mij. Ik zat op de middelbare tuinbouwschool in Utrecht en deed stage op een biologisch dynamisch bedrijf.
Jouw zelfontdekking is ook een zelfontwikkeling geworden door het schrijven en publiceren.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)