Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Hoe de zomer de herfst ontmoet.

Nog even en de akkers kijken weer heimweëend uit naar de klaprozen.
Maisvelden rijken als grote deinende zeeën naar de hemel , hun gouden rijpen zwangere trossen roepen om geoogst te worden.
Het kleine beekje vervolgt onverstoorbaar en kronkelend zijn weg. Het kabbelt rustig de herfst door de winter binnen.

Ja de zomer is zachtjes voorbij aan het gaan.

Droogboeketten zullen de tafels opfleuren en de herfst zal weer speels gaan dansen met zijn roodbruine koperen kleuren.

Wijl de haagwinde wit fragiel pronkt tussen het verdwijnend groen en lacht naar de laatste nazomeringen,
struik en bomen uitgebloeid hun schouders laten zakken,
paddenstoelen als fiere koningen uit de grond rijzen,
parelen spinnenwebben, sierlijk hangend, aan broze dorre breekbare takken.

Het bos in zijn stille stilte latend...

In de open lucht klinken her en der melodieën van zingende vogels, kraaien, mussen, merel, nachtegaal die de schemerende herfst aanroepen en muzen worden voor menig schrijver en dichterstaal.

Al in mijmering schuiven de schaduwwolken traag voorbij de vijveroever naar d'avond toe.

In huis brengen lavendelzakjes de zomer al binnen in linnenkastjes.
Ook de lichten gaan weer vroeger aan,
de dichte vensterluiken houden de eerste koude buiten
en de uitgegroeide karmozijnen geraniums verdwijnen van het kozijnenraam.

Alles wat ademt komt tot rust wanneer de dag zichzelf ten slapen sust,
overgaat naar schemer
en ergens halverwege zich in overgave de nacht in kust!

Schrijver: Katty, 30 september 2017


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

3.0 met 2 stemmen 90



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
1 oktober 2017
Email:
hmessielive.nl
Milde overgang van zomer naar herfst. Zeer dichterlijke beelden, beeldspraken en vergelijkingen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)