Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Klagen

”Wat je zegt ben jezelf, met je kop door de helft.
Met je kop door de muur….”
Zo ging een versje dat wij als kinderen op het schoolplein gebruikten.
Hoe ouder ik word, hoe meer waarheid ik ga ontdekken in al die oude dingen.
”Wat je zegt, ben jezelf!”

Ik vertaal dat tegenwoordig als: ”Hoe je klaagt, zo ben je”.

Bosjes mensen die klagen, hebben schulden, zijn depressief of leven nu niet bepaald prettig.
Natuurlijk generaliseer ik nu.
Maar ik ben ervan overtuigd dat de mensen die positief in het leven staan en niet klagen beter in het leven staan.
Dat ze o.a. zelfs beter met ziekten en bijvoorbeeld hun inkomen overweg kunnen.
Er schijnen steeds meer mensen te bestaan die niet rond kunnen komen.
Zelf begrijp ik dat niet zo goed.
Toch leef ik op een bestaansminimum hoor!
Maar niemand merkt dat, ook niet aan hoe ik mij kleed of aan mijn inrichting.
Ik voel me rijk en kan ook nog gastvrij zijn, heb altijd wel iets in huis om een ander aan te bieden.
Als mensen nu eens na zouden gaan hoe ze anders kunnen gaan leven.
Bijvoorbeeld hun toch vaak wel overbodige vaste lasten kunnen beperken.
Als je van een minimum moet rondkomen, dan kun je bijvoorbeeld echt geen auto rijden.
Naar de kapper? Veel te duur, dat zal een huiskapster moeten worden.
Zo zijn er veel van die dingen.
Ben je ziek? Probeer ook over mooie dingen te praten, al was het maar over de mus die elk jaar terug schijnt te komen in de tuin.
Mensen willen dan wel graag op visite komen.
Probeer eens te lachen. Zelf actie te nemen, in beweging te komen, iets voor een ander te doen.
Het werkt zo ontzettend goed.
Nederlanders hebben het altijd met elkaar over het weer.
Dan regent het altijd, dan is het weer te heet, zo kunnen we wel doorgaan.
Maar dat we in betrekkelijke vrede en welvaart leven ontgaat veel mensen.

”Verbeter de wereld en begin met jezelf”.

Dit vind ik één van de mooiste uitspraken aller tijden.

Schrijver: Eva Mensch, 13 juli 2006


Geplaatst in de categorie: moraal

4.0 met 7 stemmen 544



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Tracy Rossy
Datum:
20 juli 2006
Email:
tracyrossyhotmail.com
Je hebt altijd wel iets in huis om een ander aan te bieden; zoals dit schrijven; bedankt
Naam:
Dreik Oplopers
Datum:
14 juli 2006
Email:
driekoplopersyahoo.com
Mooi opgeschreven, en ik ben het er geheel mee eens! Verzuring leidt tot niets.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)