nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 verhalen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (124)
adel (13)
afscheid (115)
algemeen (323)
bedankt (25)
biologie (12)
dieren (231)
discriminatie (38)
drank (48)
economie (22)
eenzaamheid (178)
emoties (166)
erotiek (68)
ex-liefde (63)
familie (107)
feest (38)
film (3)
filosofie (134)
fotografie (5)
geboorte (22)
geld (30)
geschiedenis (26)
geweld (44)
haiku (1)
heelal (38)
hobby (27)
humor (374)
huwelijk (41)
idool (41)
individu (59)
internet (28)
jaargetijden (51)
kerstmis (69)
kinderen (166)
koningshuis (21)
kunst (48)
landschap (15)
lichaam (38)
liefde (256)
literatuur (347)
maatschappij (144)
mannen (34)
milieu (12)
misdaad (114)
moederdag (11)
moraal (92)
muziek (39)
natuur (88)
oorlog (106)
ouderen (15)
ouders (35)
overig (128)
overlijden (73)
partner (55)
pesten (29)
planten (11)
politiek (50)
psychologie (104)
rampen (52)
reizen (129)
religie (140)
schilderkunst (20)
school (60)
sinterklaas (17)
sms (5)
songtekst (1)
spijt (26)
sport (80)
sterkte (2)
taal (40)
tijd (52)
toneel (10)
vaderdag (1)
vakantie (82)
valentijn (4)
verdriet (86)
verhuizen (12)
verjaardag (16)
verkeer (37)
voedsel (43)
vriendschap (81)
vrijheid (57)
vrouwen (86)
welzijn (49)
wereld (35)
werk (94)
wetenschap (18)
woede (60)
woonoord (82)
ziekte (146)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 2423):

House sale

Destijds was ik in Canada op familiebezoek. Op een middag zou er een 'house sale' zijn. Zo heette dat, als ik me goed herinner.

Wat is een house sale? Dan stelt een dame haar huis beschikbaar voor een twintigtal vriendinnen, buren en kennissen en zo. Het hele clubje verwacht op een namiddag een paar verkopers, die een of ander artikel komen aanpraten en verkopen. Van enige afstand heb ik het zo goed en zo kwaad als het ging meegemaakt.

Een drietal allercharmantste en voortdurend blij glimlachende dames betraden de woning met nogal wat spullen bij zich. De samenkomst begon met koffie of thee en daarbij een keuze uit verschillende lekkernijen. (Allemaal door de verkoopsters meegebracht). Een en ander werd rondgedeeld en daarna was het een poosje gezellig op visite zijn en elkaar nog eens goed leren kennen.

Daarna volgde de demonstratie met 'sheets' en overhead projector. Het ging over een wondermiddel. Schoonmaakmiddel maar wel wonderbaarlijk. Dat was nou werkelijk o-v-e-r-a-l voor te gebruiken. Noem maar eens iets raars op en... ja, inderdaad, daarvoor is het ook te gebruiken.

En g-e-m-a-k-k-e-l-ij-k, dat middel! Houd je niet voor m-o-g-e-l-ij-k! De ene verbluffende demonstratie na de andere.
* Lichtgrijs leer van een oude bank, vet en kleverig bruin geworden: als nieuw!!!
* Wollen vloerbedekking, verwoest door de inhoud van een fles sla dressing: alsof het juist van de fabriek kwam. Alleen het schoongemaakte deel dan.
* Witte vloertegels met roestige kringen van emmers: glanzend alsof ze nog nooit waren gebruikt.
* Vensterglas, groen en verweerd: glanzend! Je zag het glas amper meer en het stootte nog water af ook!
* Een dappere vrijwilligsters mocht het proberen op een stuk smerig eikenhout. P·r·a·c·h·t resultaat en enthousiast applaus. En zo ging het door tot groot genoegen van de aanwezigen die hun ogen nauwelijks konden geloven.

Na een tijdje werd de club in kleine groepjes gesplitst, die onder het genot van een drankje naar keuze (van de maatschappij van het wondermiddel) onder elkaar indrukken konden uitwisselen. Daarna zouden allen weer bij elkaar komen en konden er vragen worden gesteld. En echt... gekke vragen bestonden er niet. Niemand hoefde zich geremd te voelen.

Zo gezegd zo gedaan.

En toen kwam het laatste deel van de samenkomt.
Vragen waren er nauwelijks. De dames waren allemaal bijzonder enthousiast over de werking van het wondermiddel. En dat werden ze helemaal toen de verkoopsters vertelden dat een 'toevallige' actie van de fabriek wilde dat niet alleen het artikel tijdelijk was afgeprijsd, maar dat er nog verschillende bonussen werden meegeleverd en dat allemaal voor hetzelfde geld. Wat wil een mens nog meer?!

Dat werd dus bestellen (ieder voor zich en in één moeite door ook nog voor kennissen die ook wel interesse zouden hebben. Degenen die al een gsm hadden controleerden nog even.) En toen was het voorbij en iedereen ging gelukkig en enthousiast naar huis.

Acht jaar later was ik weer te logeren en in de basement ontdekte ik het emmertje met wondermiddel. Het was nauwelijks gebruikt. Ik vroeg dus of dat nog steeds hetzelfde emmertje was. Ja, dat was het. Gebruik je het dan nooit? "Ik denk er eigenlijk nooit aan".

Ik had op de waranda een smerige plek ontdekt en dacht: die zal ik dan eens onder handen nemen. Tot m'n verbazing werkte het middel niet. Nog een paar andere proeven gedaan. Nee hoor, het was zijn kracht zeker kwijt.
Het emmertje kwam in de garbage can terecht.

Toen ik, terug in het vaderland, het hele verhaal vertelde zei iemand: "Dat is die beruchte Amerikaanse verkooptechniek. Kom je hier ook al tegen. Psychologisch helemaal wetenschappelijk uitgetest. Hartstikke agressief zonder dat de 'slachtoffers' het in de gaten hebben en de meesten trappen er dus ook in".

Eigenlijk een beetje gemeen. Vind ik. Maar ja: 'mundus vult decipi': 'de wereld wil belazerd worden'. :-)

Groeten.

Fons.

Schrijver: Fonsaad, 21-05-2007

anfodvvatmultiweb.nl


Geplaatst in de categorie: spijt

Deze inzending is 2019 keer bekeken

1/5 sterren met 13 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl