Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De kat

Stil, heel stil zat ze voor het raam.
De vogeltjes in de tuin schenen haar te accepteren als een ongevaarlijk standbeeld, dat hen nooit zou kunnen bedreigen.
Toch wist ze wel beter, want één onverwachte beweging en weg waren ze allemaal.

Het was erg bijzonder dat ze er allemaal weer waren.
Een troost voor het verlies van Bissey.
Het was een pracht van een beest geweest, maar ook een jager.
Dat wisten de vogels maar al te goed.
Altijd zat hij aan de lijn vast, maar zelfs dán kroop hij onder een struik en hoopte dat de vogels binnen zijn bereik zouden landen.
Ze had hem heus wel in de gaten en liep geregeld naar buiten om hem op andere gedachten te brengen.

Hij was een grote dominante kat, één die echt buiten hoorde.
Maar zij kon het niet aan, bang als ze was hem gewond weer thuis te zien komen.
Bovendien was hij totaal niet aan het verkeer gewend en waren de buren in haar omgeving nu niet bepaald op katten gesteld.
Ze had er minstens een half jaar over na gedacht en getwijfeld of ze hem wel of niet een beter plekje moest bezorgen.
Haar zoon die zijn broertje had gekocht, daar ging het wel erg goed mee.
Het diertje had minder ruimte, maar genoot volop, maar was ook beduidend kleiner en was vriendelijk tegen iedereen.
Haar zoon was ’s winters een week met zijn katje bij haar wezen logeren om te kijken of hij Bissey erbij zou nemen.
Na een week had hij zich toch maar bedacht.
Okee, besloot ze destijds, dan houd ik hem en zal ik proberen hem wat meer afleiding te geven.
Uiteindelijk ging het niet langer, ze had de striemen om haar enkels van het touw waar hij aan vastzat.
Zo sterk en zo dominant, ze besloot de fokker van Bissey te bellen.
Of het zo moest zijn, die wist een goede vriend te wonen aan de rand van een dorp met een besloten tuin en een groot weiland.
Er was al een kat aanwezig, dus alleen zou hij ook niet meer zijn.
Binnen een dag kwam de man Bissey halen en bij deze ontmoeting wist ze dat ze geen beter adres kon vinden, dan juist een vriend van de fokker.
Drie weken zou het duren had ze gelezen voordat zo'n dier gewend was.
Na drie weken stuurde ze een email, die ook beantwoord werd.
Zojuist was hij ontsnapt las ze.
Ze wist direkt dat ze zich echt niet voor niets zorgen gemaakt had.
Ze belde zelf de dierenbescherming in die buurt op, om te horen of er misschien een kat was binnen gebracht.

Langzaam legde ze de hoorn neer.
Toen het tot haar doordrong dat Bissey doodgereden was, schreeuwde ze het uit van verdriet en schuldgevoel.
Ze belde overstuur haar vriendin en die direct kwam en haar troostte


Ze keek weer naar buiten en dacht heel vreemd aan wat Cruyff ooit gezegd had: “Elk nadeel, heeft zijn voordeel”.
Ze had inderdaad wel nu wel weer haar vrijheid
Ze keek naar de vogels, hoe die haar tuin weer gevonden hadden en besefte dat er meer in het leven was dan een kat waar je veel van had gehouden.

Schrijver: Eva Mensch, 29 september 2007


Geplaatst in de categorie: vrijheid

2.7 met 3 stemmen 494



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)