Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Bijdehandje

'Ik heb het gevraagd, Mam!'
'Wat, líeverd?
'Aan de buurvrouw, of ze die brief ook heeft gekregen van Sinterklaas. Dat die bij ons thuis.'
'En, wat zij ze?'
'Ze moet werken, dan is ze niet thuis'.
'Misschien kan ze een verlanglijstje maken'.
'Dat wil ik ook Mam. Wil je me helpen?'
'Ach, lieve kind, Mamma moet eten maken. Begin maar vast, je kunt het best'.

Margot snijdt uien, haar ogen prikken en tranen. Op de tast zoekt ze een blocnootje voor haar dochtertje die popelt van ongeduld.
Buiten het feit dat het naast haar baan veel extra drukte brengt, vind Margot de Sinterklaastijd best nuttig. Zij kan haar temperamentvolle dochter dan wat beter tot orde roepen. Eigenlijk weet ze best dat haar gezag evengoed zou moeten gelden, maar met Sint en Piet in het vooruitzicht is dit net iets gemakkelijker. Opvoeden is tegenwoordig echt moeilijk; een vermanende tik is ook al een taboe.

Na het avondeten buigt ze zich over het verlanglijstje van Sanneke.
'Pier zing, hamstur, mai liddel poonie, prin zes spullu. Wat is pier zing San?.
'Nou, dat vind ik zo mooi! Dat heeft de buurvrouw ook aan haar neus'.
'Een piercing, oh maar schatteke dat gaat niet lukken.'
'Maar waarom niet Mam?'
Margot moet even nadenken om Sanneke een goede reden te noemen.
'Dan moet er een gaatje door jouw neus geprikt worden, dat doet pijn en groeit nooit meer dicht', zegt Margot.
'Maar toen ik op mijn knie gevallen was groeide die ook weer dicht',zegt Sanneke nu helemaal teleurgesteld. Nu moet Margot met betere argumenten komen.
Ze vertelt Sanneke dat Sinterklaas een heiligman is; dat hij ongetwijfeld eerbied voor het lichaam zal hebben en een gaatje erin maken geen goed idee zal vinden. Margot zucht diep, sluit haar ogen in afwachting van en nieuw vragenvuur maar hoopt dat Sanneke zich erbij neer zal leggen.

Het is vijf December en zoals in de brief was aangekondigd komen Sint en Piet op bezoek bij Sanneke en haar familie. Nauwkeurig wordt dit tweetal door het kind geobserveerd. Ze leunt tegen haar vaders knie, draait met haar vingers rondjes in het haar en trapt de zorgvuldig gepoetste schoenen kaal.
Ze laat haar blik close-uppen van Sint naar Piet, de zak met cadeautjes en de dreigende roe, tot het vonnis wordt geveld.
Het loopt goed af; ze krijgt veel snoep, haar Littje Pony spulletjes en een Princess toilettasje met inhoud. Sint en Piet zijn nog maar net weg en Sanneke verliest haar schuchtere houding.
'Mam, het klopt niet wat jij zei!'
'Hoezo niet schatteke? Sint heeft jouw lijstje toch wel goed gelezen'.
'Sinterklaas is wel heilig; hij had een kruis maar Piet had een piercing net als de buurvrouw'.

Schrijver: Tracy Rossy, 30 november 2007


Geplaatst in de categorie: sinterklaas

2.0 met 6 stemmen 996



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)