Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Stormkracht.

Donkere grijze lucht en een stevige westenwind. De golven vallen als hongerige wolven de kust aan. Het witte schuim wordt in je gezicht geblazen.
Op de boulevard leunen de wandelaars tegen de wind. De storm zwelt aan en de lucht wordt donkerder. Papiertjes en zakdoekjes vliegen de lucht in.
Het water komt tot aan de kade en toont aan dat de zomerse strandpaviljoens niet voor niets in het najaar worden afgebroken.
De pier hier in Scheveningen is afgesloten, het strand is verdwenen.
Ik tuur naar de branding en zie dat de golven aanzwelgen tot ongekende hoogte. Het water gedraagt zich onheilspellend en maakt een agressieve indruk.
Hoe hoog zou het water kunnen komen als de wind tot stormkracht aanwakkert?

Ik wandel een stukje langs de boulevard en voel me als een vlieger die elk moment opgelaten kan worden. Ik voel nattigheid in mijn gezicht. Is het gaan regenen of is het de vochtigheid van het zeewater dat tegen de stenen kade aanbeukt.
Het laatste is het geval en de eerste zeewater plassen zijn op de wandelpromenade zichtbaar.
Ik loop naar mijn hotel terug. De portier bij de draaideur met afgewaaide pet vertelt mij dat het hotel ontruimd moet worden.
Ik moet naar binnen om mijn kleren op te halen.
Nee,zegt de portier niemand mag meer naar binnen.
Ja, maar zeg ik, dat kan toch niet, wat een ellende.
Wat een ellende voor de mensen die nu op zee zijn, zegt de portier stoïcijns.
Ik voel me compleet machteloos. Dan maar vast mijn auto uit de parkeergarage halen. Maar helaas ben ik te laat. De garage is ook afgesloten en loopt al vol met water.
Wat moet ik nu in godsnaam doen?
Was ik hier eigenlijk alleen of met mijn vrouw en kinderen? Dan schrik ik badend in het zweet wakker op mijn hotelkamer in het Kurhaushotel.
Kamer met zeezicht.
Ik ben alleen.

Ik kleed me aan en neem geen douche,ik kan geen water meer zien.
Ik ga niet ontbijten en loop door de draaideur naar buiten om mijn auto op te halen die in de parkeergarage staat.
Voor de draaideur staat de portier met pet en zegt: goede morgen meneer, we krijgen harde wind vandaag.
Ik kijk hem aan en loop dan snel door.
Harde wind noemt ie dat. Een stormramp zal je bedoelen.

1989.

Schrijver: J.J.v.Verre, 9 mei 2008


Geplaatst in de categorie: rampen

3.4 met 24 stemmen 2.309



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)