Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

ICE TEA

Puffend ga ik op het terras zitten. Mijn vriendin is in de straat verderop aan het shoppen, zoals zij het noemt. Shoppen! Niet winkelen! Net zoals er ook geen uitverkoop meer is maar sale. Zal wel komen omdat dat minder armoedig klinkt, denk ik. Dan pak ik de menukaart van het tafeltje. Aandachtig bekijk ik de kaart: “Probeer nu ook ons wildmenu” met daaronder een opsomming van het gebodene: biefstuk van de zebra, struisvogelkotelet, hertenlendenen.

Plotseling valt er uit het niets een bal op mijn tafeltje. Een voetbal. Hij valt precies op een nog achtergebleven kop koffie van een vorige klant. Die klant vond de koffie kennelijk niet lekker want de koffie ligt nu op mijn broek.
Een jongen van een jaar of tien pakt zonder wat te zeggen de bal en rent weg. ’Sorry, meneer!!’ schreeuw ik hem achterna. Het jochie draait zich om, steekt zijn middelvinger omhoog en schreeuwt iets over ouwe paardelul.
Een ober komt op het rumoer af, overziet de schade en excuseert zich bij mij: ’Tja, die jeugd van nu hè? Tuchthuizen! Daar zouden ze die gasten op moeten opbergen. Had meneer al een keuze gemaakt?’

‘Dat heeft meneer,’ zeg ik over mijn broek vegend. ‘Doet u mij maar een broodje Dolfijn.’
Ober staart mij met afgrijzen aan. “Eh…het zal wel een grapje van meneer zijn, maar u heeft het wel over een dolfijn, meneer. Dat zijn intelligente dieren en..’
‘Zebra’s ook,’ val ik hem in de rede. En struisvogels en herten ook. Wat u niet belet om ze op uw menu te zetten.’

Ober zwijgt en krabt eens in zijn nek. Voorzichtig kijkt hij om zich heen of de andere klanten het niet gehoord hebben.
‘Wilt u soms eerst iets drinken?’ probeert hij de zaak te redden.
‘Ja, geef mij maar een ijsthee.’
‘IJsthee?’
‘Ja, ijsthee.’
Ober begint weer te krabben en plotseling gaat er bij hem een licht op.
‘O, meneer bedoelt onze Ice Tea!!!’
‘Give the man a sigar’ mompel ik zuchtend.

Dan knalt dezelfde bal van daarnet precies tegen mijn wang..
Ober bedenkt zich geen moment, pakt de bal, neemt niet eens een aanloop en schiet hem zo hard hij kan richting afzender.
Afzender is echter niet meer te bekennen. Wel een oude man op een fiets die de bal snoeihard tegen zijn hoofd krijgt waarna hij zijn evenwicht verliest en met fiets en al naar links tegen de grond smakt. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn ware het niet dat er, ongelukkigerwijs, net op dat moment een vrachtauto naast hem rijdt..

Op de zijkant van de auto staat in grote letters “al uw waren van de IceTea specialist”.
Daaronder in kleine letters: “Onze fresh Ice Tea is de perfecte give-at-away”.
'Je proviand is gearriveerd,' zeg ik in de doodse stilte die plotseling is ontstaan. 'Of heet dat hier provisions..'

Schrijver: paco, 3 oktober 2008


Geplaatst in de categorie: dieren

2.0 met 3 stemmen 300



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)