Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Verandering

Wat een verhalen, wat een levenservaring.
Al die mensen die zoveel hebben meegemaakt en het overleven.
Er zelfs een beter mens door worden.
Heel bijzonder dat dit mogelijk is.
Je leest het hier, hoort het op t.v., ziet het in een filmdrama, komt het soms spontaan tegen.

Ik lees en lees en lees, net als vroeger toen ik niet op deze wereld wilde leven.
Ik verstopte mij in de verhalen, die dan ook diepe indrukken op mij achterlieten.

Ruim 10 jaar geleden kocht ik een verhalenboek van W.G. van Hulst op de markt.
Dit boek had ik als kind suf gelezen en ik vond het een leuke herinnering.
Toch had ik er al die jaren niet meer na gekeken. Totdat…..

Ik ben aan het verhuizen en probeerde verstandig te zijn door gelijkwaardige spullen vast bij elkaar te leggen om ze in te pakken.
Zo kon het gebeuren dat ik het grote voorleesboek weer tegen kwam.
Nu keek ik er nauwgezetter naar.
Het is een pracht boek met prachtige tekeningen, die in mijn geheugen gegrift lijken te staan.
Nu pas besefte ik waardoor ik op een bepaalde manier het kind in mij had weten te bewaren.
Het waren de verhalen uit dit boek wat het hem deed.

Bewaren voor mijn eventuele kleinkinderen hoef ik dit boek niet.
De leefsituatie voor kinderen is totaal veranderd.
Ze zouden zichzelf er niet in herkennen.
Jammer vind ik dit wel.

Er zal niets anders opzitten dan dat ikzelf alle verhaaltjes opnieuw lees en er met wijzere ogen naar kijk.
Maar nu ga ik dit boek niet lezen om mij te verstoppen voor de werkelijkheid.
Nu ga ik dit boek lezen, omdat het van die heerlijke verhaaltjes zijn.
Nu ga ik het lezen als een heuse ontspanning.

Ik verheug me er al op!

Schrijver: Eva Mensch, 3 oktober 2008


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.8 met 6 stemmen 438



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva Mensch
Datum:
18 november 2008
dank je wel voor de complimenten hoor !
Naam:
Eva
Datum:
12 oktober 2008
Email:
evertjetelfort.nl
De verhuizing brengt heel wat naar boven. Maar je kijkt er met een heldere blik naar. Je bent ondanks de moelijke periodes in je leven een lieve warme vrouw geworden.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)