Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Verliefd

Haar ouders waren drie jaar geleden tijdens een skivakantie verongelukt. Hun dochter Marjan bleef achter, maar haar grootmoeder was bij haar komen wonen en verzorgde de inmiddels 16jarige kleinkind. Hun huis lag aan de rivier en aan de andere kant van het water woonde Jeffrey, haar zeventien jarige vriend. Ze hadden elkander lief, maar de brug lag 15 kilometer verderop. Op mooie zomeravonden gingen ze op de fiets naar de brug om elkaar te ontmoeten. Tussen de struiken vonden ze een plek om te vrijen en omdat ze een paar dagen over tijd was, kreeg ze de schrik van haar leven en dacht in verwachting te zijn, maar ze durfde het niemand te zeggen. Oma was streng gelovig, evenals de ouders van Jeffrey en zouden een abortus nooit toestaan.

Ze vertelde het aan Jeffrey, en zei:
''Zeg man, ik word niet meer ongesteld, ik heb het nagezocht op internet en kan er niet meer van slapen, wat moet ik tegen die oude bes zeggen. Zo vlug mogelijk wil ik een abortus, weet jij iemand? Het moet geheim blijven, want oma zou het nooit een abortus toestaan, ook als het vastgesteld is, dat de vrucht een erfelijke afwijking heeft, want die hebben ook recht op leven.''

Hij:
''Lieverd, ik heb geen zin elkaar de schuld te geven, we hebben samen seks gehad, dus zijn we samen verantwoordelijk. Met mijn ouders hoef ik er niet over te beginnen, die denken hetzelfde erover als je oma, maar hoe weet jij nou, dat je oma nooit een abortus zou toestaan?''
Zij:
''Mijn ouders hebben mij seksuele voorlichting gegeven en daar kwam het ter sprake, dat abortus volgens hun geloof niet toegestaan is, omdat God al een actieve rol heeft in de schepping en de vorming van leven in de baarmoeder. Ik heb gelezen, dat de vrucht uit de baarmoeder gezogen kan worden, maar dan moet het wel kort na de bevruchting plaatsvinden, dat wil ik, Jef.''

Hij:
''Het lijkt mij verstandig het voor te leggen aan mijn ouders en aan je grootmoeder, ze zullen wel vreselijk schrikken, maar beter is ze het gewoon te vertellen. Misschien hebben zij een goede oplossing.''
Inderdaad heeft dit gesprek plaatsgevonden, maar de moeder van Marjan was tegen abortus, dat mocht niet plaatsvinden. Laat dat kind maar komen, wij voeden het wel op, had ze gezegd. Oma had haar bijbelse achtergrond zeker vergeten en hield zich afzijdig. Ze had al genoeg ellende met het verlies van haar zoon en zijn vrouw. De vader van Jeffrey kwam met de oplossing, dat ze naar de huisarts moesten gaan om vast te stellen, dat ze echt in verwachting was en dat was gelukkig niet het geval. Marjan kreeg de pil voorgeschreven.

Schrijver: kees niesse, 8 november 2012


Geplaatst in de categorie: liefde

2.0 met 3 stemmen 304



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)