Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen over toneel

De kwis

,Het publiek moet zwijgen als het graf en ik geef u drie jokers mee zodat u bij het niet zeker weten van het juiste antwoord jokers heeft.
,Voor de betovering van de zaal schakelen we de grote lamp van het plafond uit.
,Goed Jan zullen we beginnen maar?
,Ja,gaat uw gang Benny!

Vraag 1.

,Waarom heeft de stad Almere geen kerktoren die enigszins op een kerktoren lijkt?
A Omdat ze geen klokkengieter hebben in Almere.
B Omdat de meeste Almeerders niet gelovig zijn.
C Omdat het misschien komt door een muizenplaag in Almere

,Benny ik ga voor antwoord B.

,Dat is juist, u heeft de eerste honderdduizend euro gewonnen.

Vraag 2

,Waarom zijn garnalen krom?
,Eerst een inleidend filmpje over roze Nederlandse garnalen zwemmend in de Zeeuwse wateren.
De film duurt twee uur en vijftig minuten en u krijgt er een speciale bril voor om goed de roze kleur van de garnalen onderwater te zien.
Nu de vraag.
Waarom zijn garnalen krom?
A Omdat ze voelsprieten hebben moeten ze krom geboren zijn.
B Dan kunnen ze goed achterom zowel als naar links en rechts en naar voren kijken en zwemmen.
C Ze dan goed kunnen duiken.
D Het is een mysterie voor de wetenschappers maar als kromme garnalen voegen ze iets toe aan hun bijzonderheid. Daarom houden wij bijvoorbeeld zo van deze diertjes.

,Benny ik weet het niet, ik zet een joker in.
,Nu geachte speler, u krijgt dan een miljoen euro erbij.

Vraag 3

waarom is Gerd Muller de beste voetballer aller tijden?
A Omdat de Fifa dat heeft beslist.
B omdat hij drie gouden bekers won.
C Omdat hij goals maakte al zwevende in de lucht, met zijn haarlok en toen hij al zweefde tussen de sterren en het stadion hem aan het zoeken was waar hij met de bal was.

,Dat weet ik Benny ,dat is C.
,Goed speler, u heeft nu twee miljoen al verdiend.

En nu de laatste vraag voor de drie miljoen euro

,Waarom bent u met de fiets gekomen uit Dronten helemaal naar Hilversum voor deze Kwis?
A Omdat u drie miljoen euro wilt winnen.
B Omdat u kleurboeken wilt verspreiden in Saoedi Arabië.

De klok aan de wand tikte ferm door, de secondewijzer werd gloeiend rood en het publiek kon even de speler niet meer goed zien. De speler zag er hagelwit uit en hij steunde en zuchtte, zijn hoedje stond scheef op zijn hoofd en zijn hele grote witte gehoorapparaat aan zijn linkeroor zag er vergeeld uit door de oorsmeer. Deed die het nog wel? Ja hij deed het nog wel.
Het publiek was opgelucht.
Een grote bloemenvaas viel om, water stroomde half uit de vaas en een witte kat die doof was likte in de studio het water op. De plafondlamp ging door een wonder weer aan en Jan kwam met een antwoord.
,Nu Benny ik ga voor antwoord B.
,Goed dan loopt u wel de drie miljoen euro mis en zal ik u een doos met kleurboeken meegeven met vrolijke dieren erin met kleurpotloodjes die u in Saoedi Arabië mag verspreiden.
,Dat doe ik graag Benny.
,Ik wil immers vrolijke kleurboeken verspreiden in Saoedi Arabië.
,U bent mijn meest genegen deelnemer daarom Jan.,Weet wel:, een klok is geen klok, twee klokken is een halve klok en drie klokken is een scheepsklok. ,Ha,ha,dat is een oud kinderrijmpje dat vroeger stond op het stoombootsspel.
,Ik geef u nu de vrolijke kleurboeken mee voor Saoedi Arabië en kleurpotloden zodat de Saoediarabiers vrolijke dieren kunnen inkleuren.
,Je zult ze verspreiden met liefde.

,Verder geef ik u een kapotte kleurentelevisie met een grote jaren 60 antenne die u zelf kunt uitschuiven tot zo hoog u maar wilt.
,Dat is de prijs die iedere deelnemer als aandenken aan de kwis en als symbool of logo van onze omroep meekrijgt.
,Verder krijgt u natuurlijk de lottomolen met de balletjes mee.
En twintig voor u vrij in te vullen lottoballetjesnummerskaarten.

,Mag ik ooit weer eens meedoen met uw kwis Benny?

Schrijver: cornil, 27 april 2013


Geplaatst in de categorie: toneel

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 390



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)