Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Aan mijn geboortestad

Het is geen mooie stad, maar ik ben er geboren. Zij kan mij verleiden tot een onverklaarbare sentimentele ontroering, die ik, ondanks mijzelf, soms verfoei.
Eens sloeg ik haar zomerse kermis gade vanuit de hoge uitkijkpost van het Gemeentehuis; de opeengepakte, voortschuifelende mensenmenigte ver beneden mij om de bonte carrousels met de paarden en de sutobusjes, de schietttenten, de hoog-gaat-ie en de rups. Misschien heb ik medelijden om haar schamelheid, om de aandoenlijke pretenties die zij soms ten toon spreidt. Zij kan niet wedijveren met Florence of New York, maar is anderzijds alles in de wereld niet van een aandoenlijke pretentie, van een zielig streven naar macht en aanzien, terwijl wij kleine mensen zo kwetsbaar en fragiel en gebrekkig zijn dat die pretenties zo zonder betekenis, zo kwetsbaar en fragiel en gebrekkig zijn ten opzichte van hun tegendeel, ten opzichte van de kwaadaardige keerzijde van de medaille van de menselijke aard, ten opzichte van het vuur van agressie en vernietiging dat smeult en dat altijd kan oplaaien als de waakzaamheid verslapt?

Daarom is er ook goedheid en grandeur in Tilburg, naast al het menselijke waaraan wij niet ontkomen.......

Schrijver: I. Broeckx, 2 juli 2013


Geplaatst in de categorie: woonoord

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 71



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)