Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

VERWARMING VOL VERRASSING

Een rijke Bantoeneger reed met zijn auto in snelle vaart door stromende regen.
"Nu zul je eens iets anders zien dan jouw oerwoud," zei hij tegen zijn vriend, die naast hem zat. "We gaan naar de stad waar ik woon."
De bijrijder, een pygmee, had tot nog toe niets van de wereld gezien dan zijn woonbossen. Hij brandde van nieuwsgierigheid. Wat zou er straks komen?
"Ik hoop dat we gauw in jouw stad zullen komen," prevelde het kleine mannetje. "Is het daar wel lekker warm? Bij ons is het nu vaak koud in deze regentijd."

Enkele uren later leunde de pygmee lekker lui met zijn rug tegen een radiator aan.
"In mijn huis kun je alles krijgen wat je maar wilt," blufte de rijke neger.
"Maar zorgt dit metalen ding alleen maar voor warmte?" vroeg de pygmee. "Als wij 's avonds rondom onze vuren zitten, komen er prachtige gloed en grillige schaduwen op het gras en de bomen. Zo zorgt het vuur ervoor dat wij diep gaan nadenken en ons van alles gaan voorstellen. Dan vertellen we elkaar boeiende verhalen."
"Voor een verhaal kan ik wel zorgen," lachte de grote vriend. "Ik druk op het knopje van mijn televisietoestel. Kijk maar."
Een spannende film vertoonde zich op het scherm. De pygmee keek aandachtig.
"Naar dit verhaal kun je alleen kijken en afwachten wat erin gebeurt. Wij, bij ons vuur, kunnen allerlei wendingen en nieuwe ideeën aan onze vertellingen geven. Dat is veel vernuftiger dan wat we hier zien."
"O, als de film jou niet bevalt kan ik wel gezang laten horen."
In een ander apparaat werd een schijf geplaatst. Het ene lied na het andere klonk door de kamer.
"Ach, dat muziekkastje is wel aardig. Maar geef mij toch liever onze stamliederen, die bij het vuur gezongen worden, vol broederschap, gezelligheid en kracht. Jullie verwarming kan toch niet voor veel moois zorgen."

De volgende dag reed de auto uit de stad weg, naar het oerwoud toe. De Bantoeneger zweeg sikkeneurig. De pygmee dacht verheugd:
"Weg van die radiator zonder sfeer. Gelukkig weer naar mijn wildernis, waar het vuur met verrassingen op me wacht."

Schrijver: Han Messie, 15 februari 2014


Geplaatst in de categorie: woonoord

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 108



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)