Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

In het museum

Je laat de zachte, kwetsbare katoenpluizen door je handen glijden en op de achtergrond hoor je het zware, dreunende geluid van een stoommachine en van de nijvere brei- en weefmachines die zonder ophouden de inslag door de schering jagen....
Het is de erfenis van je geboortestad die hier in ere en in leven gehouden wordt; je bent in het Nederlands Textielmuseum.

Misschien begrijp je niet veel van de bizarre, moderne artefacten die de muren sieren, van de exuberante kunstzinnige luxe die de boventoon voert in de regelmatige tentoonstellingen en misschien staat deze dure extravagante kunst in flagrante tegenstelling tot het hongerloon dat je voorouders verdienden met hun troosteloze, keiharde arbeid aan de getouwen en aan de machines.

Je ziet hun gezichten op de oude foto's; het zijn de trouwhartige, goedgelovige gezichten van jonge vrouwen en mannen die slaafs het regime van kerk en kapitaal volgen.
Je bent in het Nederlands Textielmuseum en je droomt en denkt over een nog niet zo ver verleden waarin schoorstenen en kerktorens je stad domineerden.....

Schrijver: I. Broeckx, 21 juli 2014


Geplaatst in de categorie: werk

4.0 met 1 stemmen 99



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
23 juli 2014
Het is inderdaad nog niet zo lang geleden, dat mensen werden misbruikt door fabrieksdirecteuren en priesters. De techniek doet schijnbaar het tegendeel vermoeden. Hun slavernij is inderdaad onderbelicht, behalve dan in de film over pastor Daans. Hun slaafsheid is vandaag de dag nog steeds van kracht, maak je daar geen illusies over. De winstbeluste uitbuiters zijn nog gewiekster geworden!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)