Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Onder goddelijke bescherming?

Zelfs vandaag de dag kan men nog minuscule godenbeeldjes die bengelen aan fragiele gouden kettinkjes bewonderen in de vitrines van het museum. Zij boden echter geen bescherming toen roetwolken en lavastromen de hellingen van de vulkaan afrolden en de straten van de stad en de villa's binnendrongen en verduisterden zodat slechts levenloze lichamen getuigden van het drama.

Twintig eeuwen zijn schijnbaar moeiteloos overbrugd in museum "Het Valkhof" zodat men als het ware ooggetuige kan zijn van de verwoesting, de ontreddering en de radeloosheid van de bevolking van Herculaneum, eens, in die verre tijd, zelfs vóór Christus' geboorte.

Nu resteren de beelden; de brieven resteren; er zijn nog standbeelden van krijgshaftite heersers in oorlogskledij; er zijn nog sieraden; er zijn nog fresco's; er is nog veel dat een wereld weerspiegelt die al het menselijke in zich verenigt.....

Maar de skeletten in de as omhelzen elkaar krampachtig als in een laatste, wanhopige en tevergeefse liefdesbetuiging.....

Schrijver: I. Broeckx, 28 augustus 2014


Geplaatst in de categorie: rampen

3.5 met 2 stemmen 941



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
29 augustus 2014
Nee, de omhelzing van beminnende skeletten is niet tevergeefs, omdat hun eeuwige zielen als opzienbarend, triomferend tegengewicht dienen!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)