Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Alie vertelt over haar geloof

Wulpse Alie ziet het weer helemaal zitten na die ellende met haar overspelige vriendin. Ze vindt weer haar troost in de preek van dominee Takkenbos elke zondagmorgen in de kerk. Daarna komt ze altijd bij mij een kopje koffie drinken met een gebakje erbij. Afgelopen zondag vroeg ik haar waarover de dominee gesproken had. Je kunt haar niet blijer maken als ik dat vraag. Met haar grote en dikke lichaam staat ze dan op en pakt de fles jonge klare en schenkt twee glazen tot de rand vol en zegt:

''Beste Kees, wij praten met elkaar over alles en nog wat, maar bij elk onderwerp vraag je of God bestaat. Natuurlijk bestaat God. Waarom doe je dat, ongelovige Thomas? De bijbel is zijn woord. Wil je mij laten geloven, dat Hij niet bestaat?''
''Dat is absoluut niet mijn bedoeling, Alie. Iedereen is er gelukkig vrij in, maar ik twijfel of God wel bestaat. Ik zie Jezus Christus juist als de God. Hij heeft echt bestaan, een zoon van Jozef en Maria. Jezus heeft wijze woorden gesproken, dat heb ik gelezen in de bijbel, maar velen saboteren zijn woorden van liefde.

Nu we er het toch over hebben heb ik een vraag:
''Wie is God eigenlijk? Ik denk persoonlijk dat het allemaal fantasie is. We weten toch niets van Hem, niemand heeft God gezien. De mens ziet wat er allemaal op de wereld gebeurt. We weten hoe het menselijk lichaam in elkaar zit en we kunnen de geschiedenis onderzoeken en er boeken over schrijven, maar God laat zich niet zien.''

''We nemen nog een borrel ouwe en dan zal ik het je vertellen. Wij mensen kunnen elkaar zien en spreken, maar God openbaart zich vanuit de verborgenheid. Dat is zijn beslissing. Hij zoekt de mensen en wil hen bereiken, want Hij heeft ze lief en wil gaarne, dat de mensen hem ook lief vinden. Wij moeten Hem dus vragen, Vader, laat de mens niet over U fantaseren, maar ontsluit Uw geheimen voor ons. De dominee had het er vanmorgen nog over.

Sommigen vergelijken God als een levenloze rots, maar die vergelijking uit de natuur gaat niet op. Takkenbos had het over een fort gebouwd van rotssteen. Die blijft lang overeind staan. Een kras erin zal bij regen niet uitgewist worden. Die rots is niet klein te krijgen. We moeten God danken voor onze verbeelding van zijn schepping van het heelal en van alles wat zich daarin bevindt.

''Alles goed en wel Alie, maar hoe openbaart God zich dan?''
''Kees, dat doet Hij via de natuur. Kijk naar de bergen, de zeeën, de sterren, planten, alles getuigt ervan. Het menselijk ras is ook een onderdeel van de natuur, en God heeft dit alles geschapen. Stel je voor, dat je helemaal alleen in de natuur bent, dan ben je toch diep onder de indruk van de stilte om je heen. Dat is toch de Goddelijke openbaring. Zijn Geest omhult de aarde. Weet je wat ik denk buurman, we moeten meer naar de stilte van de natuur luisteren, dat is goed voor de mens, want al dat tegenwoordige lawaai maakt de mens ongelovig, denk ik.''

''Maar er is toch veel mis op de wereld, lieve schat. Steeds weer oorlogen, uitbuiting van mensen, slavernij en misdaad.''
''Dat is helaas zo Kees, want in de natuur hoor je niet alleen de zuivere eerlijke stemmen, maar ook de demonische. Je weet, dat God liefde is, maar Hij kan ook kwaad zijn over de wijze hoe de mensen de natuur vernietigen en verknoeien, en niet te vergeten Satan, die ook nog niet verdreven is. Alle mensen zijn zondaars.

Lees maar het verhaal in de bijbel over Adam en Eva. Toen is de zonde begonnen, maar God had een plan. Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus. Hij kreeg de opdracht de verzoening tot stand te brengen tussen alle volkeren en een nieuwe wereld te scheppen, daarom gaf Hij zijn discipelen opdracht Zijn Evangelie te verkondigen. Dus je kunt zeggen, dat God zich heeft geopenbaard in zijn Zoon, Jezus Christus.

Een nieuwe wereld scheppen is niet zo eenvoudig, dat is een langdurig proces. De herschepping, dus naar een nieuwe wereld zonder zonde, is nog steeds aan de gang. Geloof mij, eens zal er een wereld bestaan met allemaal gelukkige mensen, dan is het feest. Een feest moet je voorbereiden, dus kunnen wij nu al gaan leven volgens de tien geboden. Help de zwakken en onderdrukten en protesteer tegen al het onrecht op de wereld.''

''Alie, ik heb bewondering voor je hoe jij dat allemaal beleefd, maar ik heb mijn twijfels over het bestaan van God. Dat Jezus geleefd hebt geloof ik wel, maar Hij was gewoon een priester die het Oude Testament goed heeft bestudeerd. De Romeinse bezetter in die tijd vond hem een gevaar en hebben Hem ter dood gebracht. Ik zie dat het etenstijd is. Blijf je hier eten, ik heb bami gemaakt met saté en gebakken kip. Zullen we eerst nog een afzakkertje nemen?''
''Nou kan ik je weer, Kees. Als je het goed vindt, vertel ik je er wel meer over.''
Aldus zal geschieden.

Schrijver: kees niesse, 4 december 2014


Geplaatst in de categorie: religie

4.5 met 2 stemmen 149



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Kees niesse
Datum:
5 december 2014
Beste Joanan, met veel genoegen je lange reactie gelezen. Bedankt. Ik moet je wat bekennen, dit verhaal heb ik net als de meeste verhalen uit mijn duim gezogen. Opgevoed in het geloof ben ik niet. Zelf had ik interesse om de bijbel hier en daar eens te lezen, dus het gevolg kan zijn, dat ik niet juist heb weergegeven wat Alie mij vertelde.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
4 december 2014
Religie en erotiek is een spannende combinatie, maar nu lijkt Wulpse Alie wel een Jehovah-getuige geworden, jeetje, Kees, wat is er toch met haar aan de hand? Hoe kun je die nu nog ooit versieren?
Overigens praat ze oppervlakkige clichés over Jezus na en heeft ze niets van het Christusmysterie begrepen. Die dominee Takkenbos vergiftigt haar ziel. Overigens was Jezus geen priester en had hij juist kritiek op de instandhouders van het Oude Testament, de Schriftgeleerden en farizeeërs. Jezus ging in de leer bij de Essenen, een monastieke sekte, die de daadwerkelijke liefdesuitingen hoog in het vaandel had. De Romeinen vonden hem een gevaar, omdat Hij zichzelf een koning noemde. Zij waren bang, dat Jezus de macht in het landgebied wilde overnemen, maar Jezus doelde op Zijn Hemelse Koningschap.
Ik denk dat dominee Takkenbos preekte over een fort/huis, gebouwd op rotssteen en niet op zand. Een symboliek over het geloofsleven.
De aangename bijwerkingen van de jeneverbessendrank vertroebelt jullie beoordelende helderheid. Zondebesef inpeperen is een zondeverspreiding op zich, waar met name de kerken en religies erg goed in zijn. Er bestaat geen zonde, beste kerel, dat is verzonnen winstbejag en sadistische slavernij. Christus Jezus vergeeft keer op keer in het Nieuwe Testament alle mensen, die volgens de blinde massa zogenaamde zonde hebben begaan. Bovendien is de reactie van die satanische betweters vele malen erger en pas echt inhumaan en goddeloos. Probeer die misleide Alie maar lekker bij die valse hypocrieten en machtsbeluste eendagsvliegen weg te halen en duik maar weer eens heerlijk met haar onder de wollen dekens!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)