Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De Kunstenaar

Het huis van de prefect was een eeuwenoud huis. Het keek uit op een van de paleizen van de Koning die in de zomer het paleis bewoonde, het huis keek ook uit over het belangrijkste plein van de stad. Feitelijk, juist dankzij deze positie, was dit het belangrijkste huis van de stad. De salon van Madame de Sainte Boeuf maakte het mogelijk dat alle belangrijke mensen van deze stad hier samen kwamen, met elkaar in gesprek raakten en tot overeenstemming kwamen in allerlei zaken. Madame de Sainte Boeuf onderhield haar salon voortreffelijk; in haar witte jurk dat strak rond haar lichaam viel en toch weinig onthulde was ze onovertroffen door de gasten, ze was werkelijk oog verblindend. Op sommige avonden speelde ze een sonate van Mozart en de bezoekers van de salon stonden dan tot aan buiten toe, in afwachting van toestemming om de salon te mogen betreden. Door de geringe afkomst van Madame de Sainte Boeuf, en de moeilijkheden die ze daarmee ondervonden had; ze had haar plaats in de stad moeten veroveren en dat was een zware strijd geweest, daardoor stond ze op een ander standpunt dan haar man, de prefect. Haar man was onverbiddelijk geweest in het verstoten van Eve, hun dochter. Madame de Sainte Boeuf had in de armlastige kunstenaar, die Eve zich tot haar man had gekozen, zichzelf herkent en had daardoor meer begrip voor de keuze van Eve. “Excuseer mij, zei Madame de Sainte Boeuf tegen de doctor die haar altijd hoogst amuseerde met allerlei verhalen over medische missers; mijn dochter komt mij bezoeken!” De doctor begreep de situatie volkomen; hij was bekend met de brouillering. “Maar natuurlijk!”, zei hij met een lichte buiging. Madame de Sainte Boeuf verliet met vriendelijke knikjes de salon en begaf zich naar de studeer kamer waar Eve haar verzocht had naar toe te komen.

Schrijver: michel reining, 11 mei 2015


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.5 met 2 stemmen 92



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)