nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 verhalen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (124)
adel (13)
afscheid (115)
algemeen (323)
bedankt (25)
biologie (12)
dieren (233)
discriminatie (38)
drank (49)
economie (22)
eenzaamheid (178)
emoties (166)
erotiek (68)
ex-liefde (63)
familie (107)
feest (38)
film (3)
filosofie (134)
fotografie (5)
geboorte (22)
geld (30)
geschiedenis (26)
geweld (44)
haiku (1)
heelal (39)
hobby (27)
humor (374)
huwelijk (41)
idool (42)
individu (59)
internet (28)
jaargetijden (51)
kerstmis (71)
kinderen (166)
koningshuis (21)
kunst (48)
landschap (15)
lichaam (38)
liefde (256)
literatuur (347)
maatschappij (144)
mannen (34)
milieu (12)
misdaad (114)
moederdag (11)
moraal (92)
muziek (39)
natuur (89)
oorlog (106)
ouderen (15)
ouders (35)
overig (128)
overlijden (73)
partner (55)
pesten (29)
planten (11)
politiek (50)
psychologie (106)
rampen (52)
reizen (129)
religie (140)
schilderkunst (20)
school (60)
sinterklaas (17)
sms (5)
songtekst (1)
spijt (26)
sport (80)
sterkte (2)
taal (40)
tijd (52)
toneel (10)
vaderdag (1)
vakantie (82)
valentijn (4)
verdriet (86)
verhuizen (12)
verjaardag (16)
verkeer (37)
voedsel (43)
vriendschap (81)
vrijheid (57)
vrouwen (86)
welzijn (49)
wereld (35)
werk (94)
wetenschap (18)
woede (60)
woonoord (82)
ziekte (147)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 5692):

Peg als Muze

Ze kwam meermalen langs als “running gag”. Waarom die fascinatie voor Peg? En waarom schrijft iemand überhaupt over haar?

Om met het laatste te beginnen, die vraag kan elders op het internet net zo goed worden gesteld: tienduizenden schrijvers typen zich de vingers blauw, vaak verhalen over volstrekt onbenullige personages. Even legitiem is de vraag waarom je dát zou lezen. De grootste gemene deler is ongetwijfeld het genoegen van zowel het beoefenen als het ondergaan van de vertelkunst. De vertelling, respectievelijk diens inhoud doet er minder toe. Ziedaar de mens…

Mijn fascinatie voor Peg is het best te vergelijken met hoe ik naar Tv-opsporingsprogramma's kijk. Opgelicht, Opsporing Verzocht en verwante programma's waarin  bedrog aan de kaak wordt gesteld… ik kan er ademloos naar kijken. Dezelfde ambiance is aanwezig  in "Klatsj!" en "De vleespotten van Egypte”. Dit daarop aansluitende derde verhaal lijkt een mini-trilogie af te ronden, maar het is juist het begin van een voortgaande serie verhalen. Die unieke vrouw wordt onrecht aangedaan met minder dan een verhalenreeks. Peg mag niet in vergetelheid raken, na wat zij voor de mensheid heeft gedaan. 

Hetzelfde kan je ook zeggen over Atilla de Hun en Mickey Mouse, maar die heb ik eerlijk gezegd nooit persoonlijk ontmoet. Vandaar mijn keuze voor Peg…  Haar opmerkelijke ondernemingslust stimuleerde mijn schrijfvlijt. Ondanks bedenkelijke activiteiten (of misschien wel juist daarom….) werd zij mijn Muze. Toen ik ooit aan een aantal onbeduidende blaadjes meewerkte, heeft ze mij een dienst bewezen.  Onbewust en onbedoeld overigens, want anders had ze mij ongetwijfeld gedwarsboomd. Daarmee is ze nauwkeurig gekarakteriseerd… Wat tegenwoordig heel deftig een schrijversblok heet, was vroeger eenvoudigweg een dipje. Geen inspiratie, maar wel schaamrood op de kaken als ik geen kopij klaar had. Ik vreesde, dat mijn hoofdredacteur mij daarom knaagdiertentoonstellingen en brei- en haakbeurzen zou laten verslaan. Op zekere dag kruiste mijn pad dat van Peg en haar even merkwaardige vriendin Meg. Een bizar koppel: volgens de beschrijving van Peg zelf was zij een kort propje en Meg een lange lijs. Hun koddige verschijning ontlokte gegarandeerd een spontaan grijnslachje. 

Ik kwam er vrij snel achter, dat er niet veel te lachen viel. Zij hadden nogal onfrisse ideeën, die tot uiting kwamen in absurde redeneringen, bizarre commentaren en sociaal onacceptabel gedrag. Beiden hadden iets ijzigs en hardvochtigs. Dat bleek een cynische reactie op de maatschappij. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw was die niet al te vriendelijk voor lesbiennes. Wat hen vooral dwars zat, was de discriminatie bij peperdure fertiliteitsklinieken toen ze zwanger wilden worden.  Lesbiennes, ook al vormden zij een koppel, kwamen onderaan de wachtlijst voor bevruchting te bungelen. Zo dat al gebeurde. Die negatieve ervaring verhinderde hen niet om op hun beurt een onnozele man genadeloos te tillen. Die goedzak, respectievelijk lulhannes, heeft hen (buiten de officiële kanalen om) geholpen aan drie kinderen.  Hij bleek effectiever dan een fertiliteitskliniek en ook nog goedkoper, want gratis. Het was puur nettowinst zonder enige tegenprestatie, omdat ze plechtig gedane beloften “vergaten” na te komen. Die Joris Goedbloed hadden ze dus zijn zaad onder valse voorwendsels afgetroggeld.

In hun diverse activiteiten school een bitter element van afrekenen met de maatschappij. Ze hadden wat appeltjes te schillen, niet het laatst met de kerk. Peg's betrokkenheid bij een speciale manege (zie "De vleespotten van Egypte") leek op een verzetsdaad. Spotlustigen hadden het over lesbisch paardrijden, kennelijk een onderdeel van voortdurend protesteren tegen de pot-onvriendelijke wereld. En dan heb ik het hier nog niet eens over de rare dingen gehad… Of? Ik realiseerde mij, dat niemand mij zou geloven als ik over mijn bizarre ontmoetingen met die dames zou vertellen. Intuïtief heb ik daarom steeds aantekeningen gemaakt in mijn agenda. Als ik die teruglas, moest ik mijzelf wel eens knijpen, om te checken of ik niet droomde. Zodra ik de absurdistische wereld van die dames betrad, was het net alsof ik in dat beroemde konijnenhol van Alice in Wonderland viel. 

Op grond van die aantekeningen zijn er mallotige verhalen gemaakt, die een einde aan de kopijschaarste maakten. Zo werd Peg (zowel als  Meg) een nimmer opdrogende inspiratiebron. Dat er krachten zijn, die dat niet zint, is een reden te meer om te publiceren.  Zonder dat neem ik intrigerende geheimen van Peg en Meg in het graf mee. Een deel van mijn fascinatie komt namelijk voort uit de ijver, waarmee door justitie werd geprobeerd mij de mond te snoeren. Dat betrof een staaltje onvervalste (en ongrondwettelijke!) censuur. Er moet kennelijk iets worden verborgen…

Simon Carmiggelt had zijn cafébezoekers en Ischa Meijer had zijn bordelen, die deze schrijvers  inspireerden. Ik durf mij niet met hen te meten, al was het alleen al omdat er weken voorbij gaan, voordat ik die - voor hen vertrouwde - locaties bezoek. Je kunt van hen leren, dat inspiratie soms uit een onverwachte hoek komt. Inspiratie werd na jaren door Peg opgepookt, toen zij onverwachts op de tv verscheen. Het betrof opnames in een Egyptische zandbak, waar ze een opvangcentrum voor kinderen opstartte. Gehuld in een rookwolk van smeulende sjekkies rispte ze aan één stuk door wonderlijke opmerkingen op zonder dat de interviewster ertussen kon komen… Dat moest mijn ouwe, trouwe Peg wel zijn! 

Ik sloeg steil achterover van verbazing toen ik Peg in de loop van het interview zag blunderen. Voor een veelkoppig publiek en door eigen toedoen. Dat waren Opsporing Verzocht en Opgelicht samen in één programma! Het gebeurde ongetwijfeld op een onbewaakt moment, dat ze smeuïge feiten onthulde, die eerdere beweringen faliekant tegenspraken. De situatie leek op die van het doodrijden van dat arme jongetje (zie “Klatsj!”) op dat prachtproject. Zij was zo vol van zichzelf, dat haar een specifiek geluid ontging: dat van door de mand vallen.  

Iemand die zichzelf ontmaskert, brengt jou brisant schrijfmateriaal op een presenteerblaadje. Dat overstijgt  een trilogie… dus over Peg is het laatste woord nog niet gezegd.

schrijver

Schrijver: harrem, 02-08-2015



balBiografie van deze schrijver





Geplaatst in de categorie: maatschappij


Terug naar zoekresultaten

Deze inzending is 65 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl