Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Maar één borrel per dag

Bejaarde Annie had haar man naar de huisarts gestuurd, want hij klaagde over slapeloosheid en vermoeidheid. Op de afgesproken tijd kwam hij in de spreekkamer bij zijn huisarts, nog één van de oude stempel. De arts begroette Wout vriendelijk en nodigde hem uit plaats te nemen en zei:

''Goedemorgen mijnheer Jansen, een tijd niet gezien, dus moet u nu wel klachten hebben.''
''Klopt dokter'', en hij vertelde zijn kwalen.
De dokter onderzocht hem uitvoerig, maar kon geen nare dingen ontdekken.
''Hoe is het met je vrouw, is ze nog zo dik?''
''Ze is bijna tachtig dokter, maar ze doet nog van alles, vooral veel eten en sigaren roken.''

De dokter moest lachen en zei:
''Ik zou me in uw geval maar geen zorgen maken, slapeloosheid en vermoeidheid komt op uw leeftijd vaak voor, daarom ga veel wandelen en zoek gezelligheid in een café. Gebruik je alcohol?''

''Ik krijg van haar voor het eten één borrel, meer niet.''
''Veel te weinig man, drink een stevige borrel en rook een sigaar, daar knap je zienderogen van op. Ik zie aan je ogen, dat je gespannen bent.

Het beste medicijn is een rokertje en een borrel, neem dat van mij maar aan. Kijk naar mij, zie ik er beroerd uit? Dus niet. Ik drink elke dag zes ouwe klare en rook drie grote sigaren. Mijn vrouw was zwaar overspannen. Nu ze ook avonds een paar borrels neemt en een half pakje sigaretten rookt, voelt ze zich stukken beter.''

''Ik zal het tegen haar zeggen, dokter, maar ik denk, dat ze er niet mee eens is.''
''Hoe is het met de seks?''
''Beroerd dokter, ik krijg hem niet meer in de goede houding.''
''Dat dacht ik al, komt allemaal door je gespannenheid. Helpt je vrouw je niet?''

''Ik hoef niks te proberen dokter, want ze geeft mij meteen een opdonder. Vorige week wilde ik een poging wagen, maar ze keerde zich om en met haar dikke kont duwde ze mij het nest uit, ik heb nog pijn in mijn heup.

Ze wilde geen seks, omdat ik uit mijn mond stonk.''
''Wat had je dan op?''
''Zes glazen bier en twee cognac en een broodje tartaar met ui.''
''Dat is toch niet veel, had je je tanden dan niet gepoetst?''
''Dat doe ik nooit, dokter.''

''Zou ik wel doen, beste man. De lucht van drank vindt mijn vrouw ook niet erg, maar tartaar met ui vindt ze verschrikkelijk.''
''De aardigheid is er voor mij af, dokter.''
''Oké, ik krijg veertig euro van je, maar ik zie dat je niet verzekerd bent, ach geef maar de helft, je bent ook een arme sodemieter en doe de groeten aan je vrouw.''

Wout ging regelrecht naar zijn stamcafé om de raad van de dokter op te volgen en dronk een paar borrels. Veel te laat kwam hij natuurlijk thuis. Annie zei:
''Wat ben je laat, je had al lang thuis kunnen zijn, wat zei de dokter?''
''Hij kon lichamelijk geen afwijkingen vinden, maar vond mij gespannen, ook raadde hij mij aan meer borrels te drinken en flink te roken.''

''Aan me hoela, is die dokter wel goed bij zijn hoofd, hoe kan hij dat nou zeggen? Je hebt zeker zijn raad meteen opgevolgd hé, ik ruik het. Het wordt tijd dat er een klacht tegen die arts wordt ingediend. Het blijft gewoon bij het oude, één borrel per dag en één sigaar. Kom aan tafel en je eet je bord leeg, begrepen?''
''Ja.''

Schrijver: kees niesse, 24 augustus 2017


Geplaatst in de categorie: ouderen

3.5 met 4 stemmen 119



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
29 augustus 2017
Email:
hmessielive.nl
Kees, jouw verhaal duidt erop dat oudere vrouwen steeds gelijk willen hebben en menen hun man beter door te hebben dan de dokter.
Maar ja, de dokter in jouw verhaal wordt ook beschreven als iemand, die het niet zo heel nauw neemt met zijn beroep.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)