Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Zonder drank is niet te doen

Met onrustgevoelens zat ik tegenover mijn huisarts. Hij onderzocht me, en zei:
''Het is je eigen schuld, Niesse. Hoeveel borrels drink je?''
''Van weelderige Alie krijg ik voor het warme eten één borrel en na het journaal nog een kopje thee en om tien uur naar me nest. Alie, mijn buurvrouw, woont zolang bij mij totdat onze woningen klaar zijn in het dorp.''

''logisch dat je je zo beroerd voelt, daarom adviseer ik je, drink elke dag vijf borrels en rook een paar sigaren. Je zult versteld staan hoe snel je weer opknapt. Je bent 86 hé, doe je nog aan seks?''
''Verleden tijd, dokter.''
''Wat ben jij een gezochte, Niesse.''
''Dokter, ik heb nog wat meegemaakt en dat heeft mij erg bang gemaakt.''
''Vertel.''

''Toen ik gisteravond de donkere hal in liep zag ik iemand de trap opgaan. Ik dacht nog, dat Alie boven naar de wc ging, maar toen ik in de huiskamer kwam zag ik haar in de keuken bezig met het eten klaarmaken. Wie was het dan op de trap? Voor alle zekerheid ging ik boven kijken, keek onder het bed en in de kasten, maar trof niemand aan. Wat is er met mij aan de hand, dokter?''

''Ik denk, dat je te weinig alcohol in je lichaam hebt, één borrel per dag is toch veel te weinig.''
''Dat dacht ik ook dokter, daarom dronk ik van de borrel die klaar stond op het tafeltje voor het raam, mij helpt dat wanneer ik schrikachtig ben. Ik had haar niets verteld over die schim op de trap. Kennelijk merkte ze iets aan mij, want onder het eten keek ze mij met een bezorgde blik aan, en ze zei:
''Wat is er met jou aan de hand, je ziet zo bleek en je kijkt of je hartstikke scheel bent.''

Toen vertelde ik haar wat ik op de trap had gezien. Ze antwoordde:
''Je leest te veel boeken en ik hoor je vaak schreeuwen in je slaap, dan heb je het over mij toen ik nog wulps was. Je moet je laten onderzoeken door een psychiater.''
Toen gebeurde het dokter. Midden in de nacht werd ik wakker van een tikje op mijn wang. Ik schrok natuurlijk weer en nog erger toen ik een grote zwarte hond naast me op de stoel zag zitten.

Zij lag rustig te knorren, ze heeft nergens last van. Ik bestierf het, een hond naast me, die mij wel met trouwe hondenogen aankeek en zijn mooie hoofd iets schuin hield. Van angst liet ik een keiharde wind en Alie werd er wakker van en riep:
''Laat dat, schoft.''
Gelukkig sliep ze weer in en de hond kon de stank niet verdragen en nam de benen.''

De dokter had aandachtig geluisterd en was er nu van overtuigd, dat ik te weinig alcohol tot mij nam.
''Ik neem dat graag van u aan dokter, maar op uw advies had ik in de slijterij van Rooie Dirk een paar flessen whisky gekocht en verborgen in huis, maar toen ik de flessen vond waren ze leeg. Alie heeft ze natuurlijk in de wc leeg laten lopen. Ik ben er nu verschrikkelijk aan toe, dokter.''

''Ik zal je matsen Niesse, je bent niet verzekerd hé? Betaal mij maar geen visite en koop voor dat geld jenever en neem om te beginnen elke dag drie borrels. Je zult weer spoedig de ouwe zijn.''
''Dokter, hoe kan ik U bedanken?''
''Een fles jajem is altijd welkom, mijn beste.''
''Ja, die krijgt u.''

Schrijver: kees niesse, 5 oktober 2017


Geplaatst in de categorie: drank

3.0 met 1 stemmen 53



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
5 oktober 2017
Je staat inmiddels absoluut op de zwarte lijst van de AA, dus blijf maar lekker volop genieten!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)