Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Gerrit keek verheugd

Gerrit voelde zich de laatste tijd niet lekker, hij was gauw moe en had last van krampen in zijn benen en zei tegen zijn vrouw:
''Darling, ik maak een afspraak bij de dokter hoor, misschien heeft de dokter iets tegen krampen.''
''Ja doe maar en zeg, dat ik ook mee kom, want als ik op mijn linkerzij lig, gaat mijn hart zo te keer.''
''Doe ik'' en hij pakte de telefoon en draaide het nummer van het gezondheidscentrum en kreeg meteen verbinding en zei:

''Met Jansen, zuster.''
''Waar belt u voor?'', hoorde hij.
''Moet u eens horen, zuster. Ik voel mij de laatste tijd niet zo jofel en ik heb last van krampen. Is daar wat voor? Mijn vrouw is ook niet tof, ze klaagt erover, dat haar hart zo te keer gaat. Kunnen wij morgen bij de dokter komen, zou wel fijn zijn!''

''Ja, morgen om twee uur, goedemiddag.''
''Morgen om twee uur, darling.''
Een kwartier na het afgesproken tijdstip werden ze bij de dokter in zijn spreekkamer toegelaten.
Dokter Brouwer was al op leeftijd en nog een arts van de oude stempel.
''Hallo familie Jansen, wat heb ik jullie een tijd niet gezien, echt nog mensen die niet voor elke flauwekul naar de dokter lopen. Prima, maar wat is er aan de hand? Eerst mevrouw maar, waar heeft u last van?''

''Dokter, ik heb de laatste tijd zo'n last van mijn linker zij, niet dat het pijn doet, maar als ik daar op lig, gaat mijn hart zo te keer en het beroerde is, dat als ik mij omdraai op mijn rechterzijde, mijn darmen zo te keer gaan.''
De dokter:
''En als u op uw rug gaat liggen, wat gebeurt er dan?''
''Verschrikkelijk dokter, dan gaat mijn vent zo te keer, want hij neemt het er meteen van als ik op mijn rug lig, de schoft.''

De dokter glimlachte en onderzocht Alie, maar kon geen ernstige afwijkingen vinden. Een beetje stress misschien, dacht hij.
''Neem voor het slapen gaan een borrel en rook daarbij een dun sigaartje, dan knapt u zienderogen van op. Pillen geef ik liever niet, daar word je maar suf van.
''Mocht het niet helpen, kom dan terug.''
Gerrit zat zich op te winden, omdat zijn vrouw tegen de dokter had gezegd, dat hij zo te keer ging, als zij op haar rug ging leggen. Dat was helemaal niet waar, want seks was verleden tijd.

''Zo mijnheer Jansen, wat kan ik voor u betekenen? Hoe oud bent u nou?''
''85, dokter.''
''Zo, dan ziet u er nog prima uit, wat scheelt er dan aan?''
''Dokter, ik ben de laatste tijd gauw moe en word vaak wakker van hevige krampen ik mijn benen.''
''Trek de broek eens omhoog, je benen zien er gezond uit, geen spataderen. Voor die krampen geef ik je een medicijn. Ik merk, dat je gespannen bent, ga daarom veel wandelen en zoek gezelligheid in een café.''

Alie hoorde dat en zei:
''Geen sprake van, dokter, niks geen café, zou hij wel willen, hij heeft thuis zijn natje en droogje.''
''Toch is het beter voor uw man, mevrouw. Het is helemaal niet goed, dat hij de hele dag in de gaten wordt gehouden door zijn vrouw. Daar krijgt een man stress van, hij moet jagen en achter de vrouwen aan.''
Alie had het niet meer en dacht: die dokter is niet goed bij zijn hoofd.

Gerrit kreeg pretoogjes en knikte van ja, de dokter heeft volkomen gelijk, dacht hij.
''Zeg Jansen, gebruik je alcohol?''
''Ik krijg van mijn vrouw voor het avondeten één borrel en in de avond niks meer, alleen thee.''
''Jezus man, dat is toch verschrikkelijk, je moet minstens vier neuten nemen en rook daarbij een paar sigaren, daar knap je zienderogen van op.

Kijk naar mij, zie ik er beroerd uit? Nee dus. Ik drink elke avond zes borrels en rook er flink bij. Mijn vrouw was een geheelonthoudster en voelde zich zwaar overspannen. Nu ze ook een paar borrels drinkt en een half pakje sigaretten rookt, voelt ze zich heerlijk ontspannen. Ook ons liefdesleven is nu een stuk beter. Hoe is het met de seks, Jansen?''

''Beroerd dokter, ik krijg joepie niet meer overeind en als ik een poging maak, krijg ik een opdonder van haar.''
Gelukkig was Alie in de wachtkamer gaan zitten, dus hij hoefde niet bang te zijn voor een klap op zijn harses.
''Ik zie het aan je ogen, Jansen, je bent zwaar gespannen, je moet je dan maar zelf behelpen, man.''
''Doe ik al, dokter.''
''Hier heb een recept voor je krampen. Doe de groeten aan je vrouw, Ajuus.''

Gerrit kwam weer uit de spreekkamer en ging met zijn vrouw weer het gebouw uit.
Zijn vrouw:
''Wat zei de dokter?''
''Ik heb pillen gehad voor mijn krampen en ik moet gezelligheid zoeken in een café.''
''Hij is niet goed wijs, man.''

''Hij zei nog veel meer, darling.''
''Wat dan?''
''Nou, dat ik avonds meer borrels moet drinken en een paar sigaren roken, goed voor de stress. Hij doet het ook en zijn vrouw drinkt ook weer, ze zijn weer verliefd. En het mooiste komt nog, ik moet meer aan seks doen.''
''Die dokter is niet goed bij zijn hoofd, welke dokter zegt dat nou. Ik geloof dat ik maar eens klacht tegen hem indien, halvegare dat hij is. Kom we duiken een café in, ik ben aan een paar borrels toe'', zei Alie.
Gerrit keek verheugd.

Schrijver: kees niesse, 14 november 2017


Geplaatst in de categorie: drank

4.0 met 1 stemmen 628



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)