Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Fehren

Aangespoord door hitte en de wil om het lichaam door en goddelijke kracht te laten besprenkelen strompelden de twee mannen door de woestijn. De schaduwen op het zand toonden het zwarte, getormenteerde vlees van de oude man en de jongeling die hem voorging. Zo nu en dan hield de jonge man zijn pas in en informeerde vervolgens met een klein knikje naar het welzijn van de oude man.De twee hadden een ongesproken regel, waarbij ze na vijf duinpannen een waterpauze hielden. Dan sloeg de jongeling een wit laken om de smalle scouders van Daran en bood hem tevens water aan uit een geitenleren drinkbuidel.Nu waren ze al twee dagen onderweg geweest en nog vernam Fehren niks van oude mentor over het einddoel en hoe dat er uit zou zien. Terwijl ze de zoveelste rust in het helse landschap genoten werd de nieuwsgierigheid Fehren te groot. 'In weerwil van wat ik zou mogen wensen acht ik het nu de tijd waarop jij me meer over het doel van deze reis vertelt',vroeg hij aan Daran.De stamoudste trok zijn kleed strakker om zich heen en dacht even na. 'Ik mag je wellicht niks vertellen maar vertrouw op het oordeel en de goedkeuring van Hem die mij en de generaties daarvoor altijd heeft beschermd.' Daran wiste het zweet van diens voorhoofd en wierp de wittige druppels met een wegwerpgebaar in het bruine zand. 'Luister Fehren, je weet dat deze tocht een bedoeling heeft waarvan ik degene ben die er vanaf weet.Dat het belangrijk is en jij me zult opvolgen is je wel bekend. we bevinden ons hier in een driehoek van kennis, getuigenis en toekomst, zoveel weet je ook. Echter, ik kan je nog niet vertellen van wat we zullen aantreffen. Mij is alleen bekend dat het einddoel aan ons zal verschijnen op het moment dat ik door een nietsontziende hartenpijn wordt getroffen. 'Daran keek op naar Fehren en zag diens gelaat betrekken. 'Ja Fehren, ik zie de angst al in je ogen. Je zult nu nog denken dat je na mijn dood moederziel alleen in de woestijn zult achterblijven, maar die ervaring deel je met Hem, waarop jij vervolgens je gezag zult baseren.'
Na de eerste tekenen van de aangekondigde hartenpijn doemde daar de kolos op, verstoken van levenslust maar daarom niet minder gevaarlijk. En zie, daar onder de driehoek waar voorheen de neus zat hingen de verbrande lappen vlees; ze waren roodzwart geblakerd met ertussenin gelige pus dat in stromen uit de mondhoeken liep. De beide mannen stonden stokstijf en leunden tegen elkaar aan. Nee, met schoonheid had dit niets van doen, het was meer dan dat; ontzag voor een gedachte die voorbeelden van schoonheid teniet deed. Het monstrum maakte opvallend genoeg geen geluid en leek dat ook niet nodig te hebben. Het keek op de mannen neer, boog door de knieën en stak een gigantische klauw uit. 'Treed naar voren en ontmoet het beest, 'zei Daran en duwde hem met lichte drang naar de klauw. De jongeling wierp zich naar voren en viel in de palm van de uitgestoken klauw. De enorme gestalte richtte zich op en bracht het mens naar zijn gezicht. Daran had de ogen afgewend en prevelde zachtjes een gebed, maar er kwam geen geluid uit zijn mond. Hoe hard hij ook probeerde te spreken, het was vergeefs. 'Dat is de kracht van het beest, het maakt alles doodstil behalve mijn gedachten,' dacht Daran. 'Maar dat ik daaraan denk getuigt van zijn kracht, hoe schoon.' Het wezen had het mens aan een vinger bungelen en wiegde deze langzaam heen en weer. De haveloze kleren van Fehren wapperden in de wind. Hij keek om naar Daran die zijn laatste ademtocht door de fijnen korrels blies. Dit nu was het teken waarop het beest had gewacht. Het zette Fehren neer en verdween terstond in een nevel van gruis. Versuft keek Fehren naar achteren en zag dat ook Daran weg was. Hij stond op en bemerkte dat de waterbuidel tot aan de rand gevuld was. Hij keek naar boven, prevelde een onhoorbaar dankwoord en keerde huiswaarts.

Schrijver: Martin Hoekstra, 31 maart 2003


Geplaatst in de categorie: religie

1.3 met 14 stemmen 1.769



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)