Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Op campagne met balpennen.

Kunstredactie

door de NRC-redacteur Ron Rijghard


ROTTERDAM, 7 DEC. De Groningse dichter Driek van Wissen was drie dagen na de start van de verkiezingen de onverwachte koploper in de strijd om de positie van Dichter des Vaderlands. Dat bleek gisteren na een lek op de verkiezingssite www.dichterdesvaderlands.nl. De officiële winnaar wordt op 26 januari bekendgemaakt. Het lek op de site is inmiddels gerepareerd; beheerder Poetry International vermeldt in principe geen tussenstanden.

Van Wissen noemt zichzelf een 'heel handige gelegenheidsdichter'. In het Dagblad van het Noorden publiceert hij al jaren wekelijks een op de actualiteit gebaseerd gedicht. Tevens plaatst hij wekelijks gedichten op www.nederlands.nl.

Van Wissen voert al enige tijd actief campagne. Hij liet 500 balpennen bedrukken met een wervend gedicht:

'Wie vakkundig kan beslissen
in de jaren des verstands
is er voor dat Driek van Wissen
Dichter wordt des Vaderlands'.

'Ik deel ze uit bij mijn optredens in het land,' licht hij toe. Hij vindt dat de keuze moet vallen op een 'toegankelijk dichter, die luchtig en begrijpelijk schrijft. Het moet rijmen, dan weten de mensen dat het een gedicht is.'

Op internet becommentarieerde Van Wissen het onverhuld tonen van Mohammed B. op televisie:

'En dat je zoiets zomaar uit mag zenden
Noemt men van nu af aan het balkenende.'

Van Wissen bestrijdt dat hij geen erg bekende dichter is.
'In het Noorden ben ik bekender dan in de Randstad. Simon Vinkenoog is beroemder, maar ik verkoop meer bundels.'
Hij publiceerde 'tien à vijftien' bundels, soms samen met dichters als Jean Pierre Rawie en Ivo de Wijs, en boeken over taal. In 1987 won Van Wissen de Kees Stip-prijs voor light verse.

Over zijn eventuele invulling van de functie van Dichter des Vaderlands moet Van Wissen nog nadenken. Hij stemde via een pseudoniem op zichzelf. 'Vervelend dat dat openbaar werd, maar politici doen het ook. En alle rumoer levert mij ook reclame op.

------------------------------------------------------
bron: NRC 07 12 2004


Zie ook: http://www.dichterdesvaderlands.nl/

Schrijver: Ron Rijghard
Inzender: Hoofdredactie nederlands.nl, 7 december 2004


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 8 stemmen 976



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Ridzerd
Datum:
8 december 2004
Email:
rmvdhome.nl
Het werk van Mulles
Is niks als vulles
Het werk van Reve
Dat is geen leven
Het werk van Van Wissen
Dát mag je niet missen

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)