Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Reclamelood

Ondanks dat Loekie de Leeuw als een soort Henny Huisman is afgedankt vanwege zijn rimpels en stoffige maatpak, wordt hij jaarlijks voor de verkiezing van beste reclame weer van stal gehaald. Na afloop hiervan siert een gouden exemplaar de schoorsteenmantel van de reclamemaker mét smaak. Dat er reclamemakers mét smaak zijn, verraadt ook meteen dat er reclamemakers zónder zijn. Ze zijn nog in de meerderheid ook. De door Tros Radar georganiseerde Loden Leeuw verkiezing, die voor de slechtste reclame, is dus veel prestigieuser aangezien er meer deelnemers zijn.

Zo geeft Chello werklozen een kans. De vleesgeworden familie Barbapapa van Nederland, onze troetelaso’s, acteren zich een slag in de rondte. Ik heb acteurs nog nooit zo goed een asociale familie zien neerzetten (of speelden ze zichzelf). Sowieso zijn de Tokkies een geliefd marketinginstrument; veel voor weinig. Niet alleen bekende aso’s hebben een voorbeeldfunctie, ook modelmama Daphne Dekkers speelt de sterren van de hemel in een lollie reclame. Vooral haar mededeling dat er geen vet zit in deze lollie’s is revolutionair. Wat volgt? De mededeling dat er geen banaan in appelsap zit? Dat er geen linksdraaiend melkzuur in aardbeienjam zit?

Bekend Nederland schnabbelt er lustig op los, maar als de reclamemakers geen bekende Nederlanders kunnen vinden, om hun kansloze idee wat meer cachet te geven, dan bedenken ze zelf hun eigen ster. Voor een voetschimmel reclame was alleen Frits Bom bereid om een screentest te komen doen, maar als schimmel verloor hij toch zijn geloofwaardigheid. Zo ontstond de reclame met Schimpie de geanimeerde camembert die dagelijks met zijn familie onder teennagels kruipt. Zo iemand verdient een tekenfilmserie.

Het hoogtepunt van reclameleed wordt toch wel gevormd door de geldleen-reclames. De top van smakeloos reclamebedenkend Nederland, is bevoorrecht om reclames te bedenken voor dit uitdagende genre. Ieder reclameblok moet je daarom wel minimaal één maal aanhoren dat geld lenen ideaal is als je een leuk truitje wilt kopen. De lijst van sneue leenreclames wordt toch wel aangevoerd door de Leningman reclame. Frits Bom, net nog afgewezen als schimmel, was hier wel geknipt voor. Frits, die door zijn vrouw is gedwongen om weer eens wat geld in het als maar leger wordende laatje te brengen, keuvelt vrolijk over leningen alsof het vakanties zijn. Er is uiteraard weer een blik z-acteurs opengetrokken die zo acteren dat je bijna denkt dat het acteurs zijn die acteren alsof ze niet kunnen acteren. (Lees die zin nog maar eens over). En om de kosten van het spotje te drukken, Frits Bom vraagt immers om "een bom met duiten", is er gebruik gemaakt van een decor dat nog over was van een musical van een willekeurig basisschooltje. Een gereïncarneerde palmboom, een geen-punt-bij-Karwei tafel, een Postbank blauw wandje en een groot euro-teken dat van de zolder van Gerrit Zalm vandaan komt. Frits heeft voor de gelegenheid een pak uit zijn kast gerukt en kwam daar ook nog een piccolo uit zijn Vakantieman-tijdperk tegen, die ook meteen een rol kreeg in de kaskraker van Becam.

Mijn complimenten! Op een nog inspiratielozer jaar!

Schrijver: Sander Peek, 9 december 2004


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.1 met 12 stemmen 950



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)