Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

The Neitherlands

In de discussie over de integratie wordt door optimisten vaak verwezen naar het succes van vroegere immigranten.
Deze vergelijking gaat volledig mank. Niet alleen om de steeds aangehaalde culturele, maar vooral ook om praktische en geografische redenen. In tegenstelling tot hun voorgangers staan de huidige immigranten via de moderne media en telecommunicatiemiddelen namelijk permanent in verbinding met een moederland dat een veelvoud aan inwoners heeft en vele malen groter is dan Nederland. Turkije en Marokko bijvoorbeeld zijn twintig maal zo groot. Dat biedt een heel ander referentiekader.

Nederland, het grote gidsland, is feitelijk maar een heel klein landje. Een kabouterlandje waar een klein aantal kaboutertjes met rode puntmutsjes en opgeheven wijsvingertjes samen met een grote groep kaboutertjes met stevige, getatoeëerde armpjes en opgestoken middelvingertjes een steeds groter aantal ijverige, maar alsmaar ontevredener kaboutertjes stevig onder het duimpje houden. Een niemandslandje dus, dat nog verscheurd is ook. Geen eigen identiteit, vis noch vlees. Een soort Neitherlands.
Hoezo aanpassen?

Schrijver: Leon van de Weygaert, 14 april 2005


Geplaatst in de categorie: maatschappij

1.5 met 4 stemmen 860



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Fred
Datum:
16 april 2005
Email:
fredmolenaarcasema.nl
Neither lands
Nor wegen,
Beiden niet te bezeilen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)