Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

China: PIPA-speelsters, Mongoolse Urna, Voltaire in Fuzhou

Terwijl ik nog bezig was de dorpse samenzwering te ontrafelen die leidde tot mijn jeugd, ontwikkelde zich steeds sneller en dichterbij het buitenland.

Zo had ik bij voorbeeld in geen tijden aan China gedacht toen ik zojuist praatte met de Turkse portier van de bibliotheek.
‘Ja’ zei ik ‘je zit snor met je Fenerbace. PSV compleet in de vernieling gespeeld.’ Hij glom van trots.
Zie ik naast hem een groot tijdschrift in stapels: Oktober 2005 CHINA-festival.
Onderaan: www.amsterdamchinafestival.nl

Martijn Sanders, initiator, vertelt in ’n vraaggesprek waarom nu dit festival:
“Over de Chinese cultuur vernemen we nagenoeg niets; 90% van de westerse aandacht voor China blijkt economisch, 10% politiek gericht.” Voorts is een argumentatie dat in China te weinig aandacht is voor het behoud van oud cultuurgoed: ook daar alles sneller, consumptiever, moderner etc. Daar gaat het eerste artikel dan ook over.
Vervolgens:
De klank van Booming China(eenvoud, verstilling en expressie bij componisten);
Van lyriek naar realisme: de Chinese Cinema;
Zoetzure popmuziek: oeroud resoneert in Chinese pop en rock;
Volkse en hoofse muziektradities uit alle Chinese windhoeken;
De Westelijke Belvedère: een Nederlandse bibliotheek in China.
Dit laatste onderwerp voor hier interessant. Ik vat het zo meteen samen.

Het programma van het Festival kunt u naast andere info vinden op bovengenoemde website. Op die site ook de dubbel-cd ‘Voice of the Dragon(15 euro). Het album bevat uitvoeringen van zangeres Gong Linna, pipa-speelster Wu Man , de Mongoolse zangeres Urna (die ook op het festival optreden), volksliederen en minderhedenmuziek uit het binnenland van China, Chinese pop en rock, van symfonische muziek tot Peking-opera, van Tibetaanse bluegrass en rap, van ruwe dorpsfanfares tot 2500 jaar oude klokken. Kortom, bijzonder, zelfs voor Kloetingers met stapervaring in Macao.Ik ben in ieder geval verkocht.

In Nederland is de wetenschappelijke activiteit rond China vooral geconcentreerd in Leiden. Het Sinologisch instituut met een uitgebreide bibliotheek. Merkwaardig genoeg schrijft Kristofer Schipper in dit magazine, zijn in de westerse wereld overal bibliotheken te vinden met de Grote Chinese Literatuur, terwijl in China omgekeerd nauwelijks het geval is. De belangstelling en kennis zijn daar voor hier minimaal.
Schipper was hoogleraar sinologie aan de Sorbonne en aan de Leidse Universiteit. Hij vond dat daar verandering in moest komen:
“Samen met mijn vrouw, Dr. Bingling Yuan, die in Leiden promoveerde op de geschiedenis van de Chinezen in Indonesië, ben ik in 2001 begonnen om in China een bibliotheek voor westerse boeken op te zetten.” De opzet is zo breed mogelijk. Ook Nederlands, voor Chinezen volgens Schipper ‘kleine letteren’ maar net zo klein als Frans, Duits, Russisch…. In China zijn we dus eigenlijk groot. In het klein.
Het lijkt een druppel in een stromende rivier, dit initiatief. Toch: beter dan niks. Hopelijk slaat het aan.

De eerste Chinese bibliotheek heette ‘Oosterse Belvedère’. Vandaar de naamgeving ‘Westerse Belvedère.’ Geopend 1 oktober 2003. In Fuzhou, hoofdstad van de provincie Fujian, waar de voorvaderen van vele Chinese Nederlanders vandaan komen.

Bij het artikel wordt de website vermeld van dit instituut: www.xiguan.net
Daar zie ik dat ze de complete toneelwerken van Voltaire in de 1776-editie hebben.
Met "Orphelin de la Chine”, een bewerking van "Zhaoshi gu'er", opgedragen aan Kardinaal de Richelieu.
Dus als u dat juist zocht, het ligt ter inzage in Fuzhou.
Ik zie trouwens op deze Chinese site dat de openingsdatum niet 1 maar 25 oktober 2003 was. Goed dat ik even langs kwam.

Ik vervolg mijn weg door de bibliotheek. Men doet in het kosmopolitaire centrum Amsterdam aan culturele integratie. De verschillende instituten werken dus samen. Zij integreren, met behoud van identiteit. Het concertgebouw doet aan Chinese muziek in oktober, de musea aan Chinese kunst en ik ga controleren of ze hier Chinese boeken hebben uitgestald. Zo kan iedereen mee-integreren. Het liefst zou ik het Reukmuseum bezoeken voor de Chinese parfum en het O-museum voor de Chinese Opiaten. Beide bestaan niet bij mijn weten.

Maar de uitstalling van Chinese literatuur is er. Machtig interessante dikke pillen. Ik neem een dunne gedichtenpil: “Liefde en wijsheid in het oude China” – vert. Yijun Wang, uitg. Mulan Hua Wageningen. Het is een prachtige bundel: mooie gekleurde illustraties. Gedichten her en der verzameld. Vaak met toelichting.
Dit boekje is genieten met een grote G. Juist door het voor ons ongebruikelijke van de vormen en inhouden.

Tot besluit een gedicht uit dit boek.
--- ---
Haar sieraad

Mw. TANG Wan (Song dynastie 1128-1156)


De liefde op aarde is mager
de liefde van mensen is kwaad.
De regen verduistert de zon,
de bloemen verliezen zo makkelijk hun blad.
De ochtendwind is droog,
tranen laten weinig sporen na.
Diepe gedachten wil ik penselen,
maar ik praat alleen tegen het hek.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk!”
---- ----


U kent mij niet, maar het is alsof de eeuwige zwijger hier in mij sprak.
Uit: “Liefde en wijsheid in het oude China” – vert. Yijun Wang, uitg. Mulan Hua Wageningen. Blz 57.
Voor de gein moet u even http://wangbiomed.com/mulan/Midherfst%20maan.htm bezoeken.
Luister en kijk daar, u gaat hallucineren. Echt waar, ik ontdek deze site bij het scheiden van de markt.

Schrijver: jos zuijderwijk, 5 oktober 2005


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.9 met 7 stemmen 1.112



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
jos zuijderwijk
Datum:
6 oktober 2005
Email:
zuyde038planet.nl
Dank u Meneer Panday. Neen, ik ben niet van Kloetinge. Buys Ballot, oprichter KNMI, beroemd van de Wet Buys Ballot wel. En premier Jan Peter Balkenende, afkomstig uit het naburig Kapelle, heeft er een keer zijn band laten plakken buiten kantooruren. Met een dame achterop. Zo vertelde mij een Kloetinge's ingezetene deze zomer.
Naam:
Jerry Panday
Datum:
6 oktober 2005
Email:
Bezoekjes van de heer Zuijderwijk aan de OBA werpen telkens hun vruchten af. Nu weer zo´n prachtige tekst! Lees ook eens het werk van de Chinese Nobellaureaat Gao Xingjan. Dan komt er aan uw hallucinaties geen einde meer!
PS: Komt u zelf toevallig uit Kloetinge, het mooiste dorpje van zuidwestelijk Nederland?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)