Inloggen

Verhalen over vakantie

91 resultaten.

Sorteren op:

De vakantie ging niet door

2.2 met 5 stemmen 201
Er was eens een jong stel. Hij kreeg een bijstandsuitkering en zij deed avonds twee keer per week schoonmaak werkzaamheden in een kantoor en verdiende daar een klein bedrag mee. Zin om bij een baas te werken had hij niet, maar hij was verplicht te blijven solliciteren. Dat deed hij dan wel en als...

Rotvakantie

5.0 met 1 stemmen 225
Mijn allereerste vakantie zonder mijn ouders, en met mijn vriendin. Wat was ik opgewonden! Zij ging nog naar school, en ik had een minimum-inkomen, maar we vonden toch een goedkope 14-daagse vakantie naar Spanje. We zouden voor de deur worden opgepikt om 6 uur in de morgen. Natuurlijk...

Maaltijd op een berg

4.0 met 4 stemmen 254
De twee goed verzorgde homoseksuele Hollanders, zitten in een hevig tegensputterend huurautootje, beklimmen met dit voertuig een Griekse berg, terwijl de magen knorren, het huurautootje zijn best doet, de hoogte te bereiken. Een half, nogal taai stokbrood, met kaas, met een rare smaak, een kop...
mobar9 oktober 2011Lees meer…

Rond de oude Griekse boom 1

3.7 met 3 stemmen 230
De heren hebben in de vakantiefolder over het vakantie-eiland gelezen over de eeuwenoude boom. Een eeuwenoude, legendarische Griekse boom, halverwege op de berg naar de Lassithi hoogvlakte. Er is niets dat hen tegenhoudt om in het rode huurautootje te stappen. Gekleed in kleurrijke blouses,...
mobar5 oktober 2011Lees meer…

Juwelen en zeep

3.7 met 3 stemmen 243
Het is najaar, maar het is nog niet koud. De vroege avondzon is al verdwenen, op het Griekse vakantie-eiland, met een eeuwenoude eilandcultuur. Een homoseksueel vriendenstel dat er vakantie viert, weet inmiddels dat het einde van de zonnige vakantie nadert. Ze zijn hier naar toegegaan om aan het...
mobar21 september 2011Lees meer…

Droom verloren stad

3.7 met 3 stemmen 1.212
Kreta, September 2017 Een keer een grote stad bezoeken voordat deze droom verloren gaat. Een pas vergeten ochtend, een wandeling, te voet, door de grote stad. Op een dag in 2017, september in een Griekse stad, een zonnebril kopen, tegen de zon die in de ogen schijnt. De lange pier aan de kade die...
mobar17 september 2011Lees meer…

De biljartzaal

1.0 met 2 stemmen 207
''We moeten een poosje uit dit dooie gat weg, darling. Voel je er wat voor een week vakantie te houden in Valkenburg.'' ''Je kunt me niet blijer maken, Wouter.'' De boeking met een eenvoudig hotel was snel telefonisch geregeld. Aanstaande vrijdag konden ze al komen. ''Hoe moeten we...

Hoogtevrees

2.7 met 3 stemmen 259
Ik sta geklemd tussen een Duitse dame gekleed in een framboosroze skipak (ik schat jaren negentig vorige eeuw) met een grijze muts op haar geblondeerde haren, en een goed geconserveerde Oostenrijker van een jaar of zestig. Mosgroen jack, snordragend. De geur van zijn after shave prikt in mijn...
Mohair13 februari 2011Lees meer…

Dennenbos

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 206
Ik werd bang want ik wandelde steeds maar verder het diepe bos in. Het was vijfentwintig graden onder nul en ik liep in Noord Zweden. De bossen zijn daar oneindig.Het houdt maar niet op al die zusters sparrebomen en die berken. Je hebt daar beren en die slapen in holen. Oh het was al avond en de...
cornil6 januari 2011Lees meer…

Het Wierschuurspook

3.5 met 2 stemmen 361
Jaren, maar dan echt ook jaren geleden ging ik als kind een week naar 'De Wierschuur' op Terschelling. Ik denk dat mijn ouders mij brachten met de auto, maar daar ben ik niet zeker van. 'De Wierschuur' was en is de laatste woonmogelijkheid op dit Waddeneiland. Ik ging er zelfs twee keer...

een biertje in Parijs

4.0 met 11 stemmen 392
Een weekje alleen in Parijs na een zware examenreeks. Even jezelf verliezen in een wereldstad en de taalbarrière draagt daartoe bij, want het frans is niet mijn sterkste woordje over de grens. En de fransen zelf spreken alleen maar frans, niet omdat ze zo trots zijn op hun taal, maar omdat ze te...

Bonheur

3.8 met 4 stemmen 236
Ik ben moe. En als ik moe ben is het voor Woemi nog erger. Maar het moet gezegd, ze heeft zich geweerd als een tijger. Zoals toen we voor het laatst weer stijl omhoog moesten. Ze kankert en godvert, klaagt: ‘Het is niet eerlijk', en begint langzaam maar stug klimmend aan de grote finale van een...
jorrit27 september 2010Lees meer…

Bali.

3.9 met 12 stemmen 1.500
Het is de avond van 22 juni 1978 en ik ben beland op mijn hotelkamer in Bali. Frupsels,veelpotige grupsels en glimmende deksel gravers kruipen uit de donkere aarde. De haren op mijn arm lijken op het wuivende riet en de poriën in mijn huid zijn zo groot dat ik er bijna zelf in kan stappen....
J.J.v.Verre5 september 2010Lees meer…

CAMPING

3.0 met 3 stemmen 609
Sinds een paar jaar woon ik nu in Frankrijk. Er gebeurt niet zo veel op het Franse platteland. Het lijkt wel of daardoor juist de gewone alledaagse zaken aan waarde winnen. Over dit soort dingen bericht ik maandelijks aan vrienden en kennissen in Nederland. ------------------------------ Bij...

Weerzien

3.2 met 10 stemmen 227
Eindelijk: Na een vlucht van vier uur en vijftien minuten zette de piloot onze Boeing 737-800 enigszins wiebelend maar toch zacht aan de grond op de landingsbaan van het vliegveld Gando (Las Palmas) op het eiland Gran Canaria. Na een afwezigheid van maar liefst 12 jaar waren we weer terug op het...

HOE IK AAN MIJN KANGOEROE KWAM

4.0 met 2 stemmen 204
Als kind las ik altijd de Donald Duck als ik naar de tandarts moest omdat ik dan bang ben en dan moet lachen en wel durf. Op een dag was het weer zover en las ik het verhaal van Donald Duck en droevige Dora de kangoeroe. Dat zou ik ook wel eens mee willen maken dacht ik en vertrok op mijn...

Spiegelei.

3.0 met 4 stemmen 232
Jaren geleden heb ik eens een weekje in Zwitserland doorgebracht in de buurt van het stadje Sion. Om in contact met mensen te komen bezocht ik dagelijks een workshop tekenen. Een jonge frêle vrouw viel mij meteen op. Bij veel mensen weet je direct waar ze aan denken als ze ergens naar kijken,...
Orisa20 juni 2010Lees meer…

Net niet

2.0 met 2 stemmen 124
Ik had toneel gespeeld en geschilderd. Henny was te moe. Ze was in haar tent gebleven. ‘Verdomme,’ had ze geroepen, ‘ik heb ook altijd pech.’ Ik keek naar haar benige, sterk vermagerde gezicht. We hadden elkaar hier ontmoet. Toen was ze in goede doen, maar beetje bij beetje velde de...

Groepsvakantie.

2.0 met 3 stemmen 118
‘Nu ben jij aan de beurt!’ de reisleidster wijst naar een jonge vrouw die geheel in het zwart gekleed is. De vrouw schrikt zich een hoedje, waarschijnlijk was ze aan het dromen geslagen en interesseerde het gebodene haar niet zo, de hele groep lacht hartelijk. Ze herstelt zich snel en loopt...
Orisa14 juni 2010Lees meer…

De naakte waarheid

3.1 met 9 stemmen 600
Het was een bloedhete dag. De zon stond zinderend aan een helderblauwe hemel. Op het plein midden in de stad was geen terrasstoel onbezet. De ijsjes, koude biertjes en roseetjes leken niet aan te slepen en de serveersters liepen af en aan. Op de randen van een prachtige fontein zaten kinderen te...

Rome.

3.1 met 7 stemmen 379
Eens in je leven moet je Rome bezocht hebben. Als ik terugkijk op het weekje Rome dan valt me op dat het niet de ontzaglijke kunstwerken zijn die me zijn bijgebleven maar wel de paar significante ontmoetingen die verder deel gaan uitmaken van je dagelijks leven. Zo wandelde ik daar door de...

Hospitalet del Infante

4.6 met 8 stemmen 754
Ik blader in een oud boek en ruik een bekende geur, het herinnert mij aan een dorpje aan de Costa Dorada veertig jaar geleden. Ik las toen op het strand een oud boek dat ik in het appartement had gevonden, het was uitgedroogd en verkleurd en het rook precies zo. De autostrada moest nog aangelegd...
Custor23 maart 2010Lees meer…

Bosnië

3.1 met 17 stemmen 508
Anneke laat haar vakantiefoto's zien. Dat gaat natuurlijk digitaal. Ze heeft haar fototoestel aangesloten aan mijn tv, waarna we 378 kiekjes te zien krijgen. Voor een selectie is nog geen tijd. Die tijd zal wel nooit komen. Over een paar jaar wordt het gissen naar wat en wanneer. Zijn de foto's...
jorrit13 september 2009Lees meer…

De tandarts

2.5 met 2 stemmen 510
De beroepsgroep voor tandartsen had een uitje. Met de bus gingen ze naar de dierentuin. De bustocht verliep goed. Met een grote witte glimlach applaudiseerden de tandartsen voor de buschauffeur. Eenmaal aangekomen in de dierentuin werden er naar lust vele foto's genomen van de walrus. Dit...
cornil14 juli 2009Lees meer…

Wie hoort er niet in het rijtje thuis

3.4 met 5 stemmen 364
De voorbereidingen voor de vakantie leverden - zoals ieder jaar - de nodige stress op, te meer omdat het woord coördinatie niet bepaald in mijn woordenboek thuis hoort. Normaal ben ik absoluut niet het ‘Miep-Kraak-type', maar ik kan pas met een gerust hart op vakantie als ik de boel schoon en...

Branding

3.7 met 19 stemmen 1.465
Zonnestralen besprenkelden mijn natte gezicht nadat de golven krachtig tegen mijn lichaam beukten. Als standbeeld in de branding bleef ik staan, mijn armen horizontaal gestrekt als een kruis in het water. Mijn aangezicht gericht op de grote verwarmer die onbewolkt zijn kracht toonde. Ik sloot mijn...

We zijn er bijna

3.6 met 5 stemmen 332
In het voorjaar van 1961 gingen we voor de eerste keer op vakantie naar Monchau in de IJfel. We logeerden in een klein familiehotel. In ons kreukel-Duits maakten we al snel vrienden. Monique, de dochter van de slager, was een goede gids. Ze nam ons mee over de smalle wandelpaadjes die langs de...

mijn graancirkelreis.

3.4 met 35 stemmen 2.338
’s Middags met de auto naar Calais en de volgende ochtend met de boot naar Dover. Even wennen aan het rijden aan de linker kant van de weg. ‘s Middags rond vijf uur aangekomen in “The White Horse Inn” te Compton Bassett, Wiltshire. Het graancirkelmekka van de wereld. Onze kamer was...
J.J.v.Verre14 augustus 2008Lees meer…

Weer boven

4.3 met 9 stemmen 533
Hij was twaalf toen er een ongeluk gebeurde. In het bedrijf van zijn vader, een kuiperij. Ooit de derde van het land, later failliet. Vijf en veertig man op straat, voorzieningen had je toen nog niet. Maar dat terzijde. Een van de enorme zaagmachines was ongemerkt van zijn bouten losgetrild en...
jorrit20 juli 2008Lees meer…

Dagje strand.

3.5 met 26 stemmen 1.908
Zanderige, zomerse zotheid op het kleine strand van Cavalaire-Sur-Mer. Na drieën naar "la plage" vertrokken, een tijdstip waarop de bedreigende zonnestraling aan het afnemen is. Goed invetten met de franse spuitbus, met factor 30. Een handdoek neergelegd op een plaats waar we met ons vijven ...