Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De verkeerde wissel

Er zijn van die perioden in het jaar dan sterft het van de nieuwsberichten. Deze column kan daarom overal over gaan. Als eerste natuurlijk over de val van het kabinet. Wat een drama! We gaan als Nederland weer eens behoorlijk af internationaal. Welke Minister-president staat het in vredesnaam toe dat zijn regering nu 4x kan vallen! Maar nee, daar gaat deze column niet over. Het kan ook gaan over de mevrouw uit de Bredase gevangenis die met een lepel (!) een tunnel heeft gegraven en die dus spectaculair wist te ontsnappen. Deze dame kan direct aan de slag bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam want daar hebben ze voor miljoenen euro’s een graafmachine aangeschaft, hoewel het dus ook gewoon met een lepel kan van 1 euro. Maar nee, daar gaat deze column niet over. Eigenlijk is er maar één nieuwsfeit deze week en dat is de verkeerde wissel van Sven Kramer. Heb je het over een drama dan is dit wel ééntje van het ergste soort in de sport. Op het allerhoogste niveau waar je je als sporter kan begeven (de Olympische Spelen) en voor echt miljoenen kijkers wereldwijd de verkeerde bocht nemen. Toch heeft hij er nauwelijks schuld aan maar wel maximale schade. Maar liefst 6,7 miljoen Nederlandse kijkers keken naar het drama op de buis. Je voelde gewoon een golf van ongeloof door Nederland, over de tribune en over alle mensen in Vancouver gaan. De vraag is natuurlijk of Sven zelf ook iets heeft gemerkt. Ik denk het wel wat hij vond het publiek opeens erg stil worden zei hij achteraf. In een supertijd kwam hij over de finish en waande zich eventjes Olympisch kampioen. Die supertijd moeten we trouwens wel met een korreltje zout nemen, want de Koreaan nam natuurlijk niet 2x de binnenbocht. Niet alleen de wereld van Sven stort in, maar wat dacht je van zijn coach, Gerard Kemkers. Zijn wereld is helemaal niet meer de onze na dit debacle. De fout die Gerard maakte was een fout die mensen echter dagelijks maken. Door een moment van verwarring in combinatie met de enorme snelheid waarmee je beslissingen moet maken, kun je deze fout maken. In dit geval heb je een kans van 50% dat het goed gaat en uiteraard ook 50% dat de verkeerde bocht wordt aangesneden. Een foutje is zo gepiept. Helaas is dit wel een foutje dat groot wordt uitgemeten en waar we allemaal nog jaren over zullen napraten. Op naar het volgende foutje. Het WK in Zuid-Afrika zit er aan te komen. Bert van Marwijk is hierbij gewaarschuwd!

Schrijver: Harry van der Meulen, 24 februari 2010


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 2 stemmen 370



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)