Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bertus Aafjes: De laatste brief

De laatste brief

De wereld scheen vol lichtere geluiden
En een soldaat sliep op zijn overjas.
Hij droomde lachend dat het vrede was
Omdat er in zijn droom een klok ging luiden.

Er viel een vogel die geen vogel was
Niet ver van hem tussen de warme kruiden,
En hij werd niet meer wakker want het gras
Werd rood, een ieder weet wat dat beduidde.

Het regende en woei. Toen herbegon
Achter de grijze lijn der horizon
Het bulderen - goedmoedig - der kanonnen.

Maar uit zijn jas, terwijl hij liggen bleef,
Bevrijdde zich het laatste wat hij schreef:
Liefste, de oorlog is nog niet begonnen.


Lambertus Jacobus Johannes Aafjes was geboren in 1914 te Amsterdam.
Hij was het eerste kind van Joannes Aafjes en Nicolasina Minkels.
Zijn vader kwam uit een socialistische-anarchistische familie en zijn moeder was vroom katholiek.
Zij kregen vier kinderen. Toen hij 12 jaar was, stierf zijn vader. Hij ging naar het Ignatius-college en begon een priesteropleiding.
Via Uden en Hageveld kwam hij in het grootseminarie van Warmond. In 1936 heeft hij na zeven jaren uit twijfel zijn priesterstudie afgebroken. Hij las Villon en de Duitse romantici. Hij ging met zijn fiets naar Bazel om van daaruit lopend verder te gaan naar Rome.
In 1937 studeerde hij archeologie te Leuven, maar hij had zijn hart reeds verpand aan de literatuur, lezen en schrijven.
In 1938 studeerde hij archeologie in Rome.
Hij trouwde vlak voor de oorlog met Tine Wesseling, die later een bekend schilderes werd onder de naam Francisca Aafjes.

Zijn debuutbundel 'Het gevecht met de muze' verscheen in 1940.
Tijdens de oorlog zat hij met Tine en hun kinderen ondergedoken in Terbant en Heerenveen. Hij wijdde zich volledig aan de letterkunst en zijn journalistieke loopbaan.

In 1946 verscheen zijn nationale doorbraak 'Een voetreis naar Rome'.
Naast poëzie schreef hij ook verhalen en kinderboeken.
In 1947 ging hij op reis naar Egypte. Tine en de kinderen bleven in Bergen.
Hij was perschef van een reizend circus. 'Egyptische brieven' verscheen, inclusief zes brieven aan M. Vasalis. Tijdens een cholera-epidemie kwam hij in het ziekenhuis terecht, Tine reisde hem achterna.
In 1950 waren ze terug in Nederland.
Hij maakte een reis door Griekenland en voor 'De Volkskrant' een reis door het Midden-Oosten, met name om de oprichting van Israël te beschrijven.
In 1951 ging hij met Tine, een zoon en twee dochters in een deel van kasteel Hoensbroek wonen.
Hij maakte een reis door Frankrijk. Hij was katholiek, maar niet kerks, bohémien en een alcoholliefhebber.
Hij was een fel tegenstander van de Vijftigers.
Hij had veel succes met zijn journalistieke reisbeschrijvingen.
In 1953 kreeg hij de Tollens-prijs.
In 1954 werd hun dochter Diana geboren.
In 1956 maakte hij een reis door Amerika.
In 1958 reisde hij naar Japan en hij schreef vier boeken over ene rechter Ooka.

In 1973 verhuisden ze naar een bungalow te Swolgen bij Venlo.
In 1975 maakte hij met Tine een reis door Afrika.

Hij weigerde ooit een ridderorde.

Hij schreef veel over verliefdheden en weemoedigheden, de schoonheid van de natuur en de vrouwen.
In 1980 verscheen 'Deus sive natura', erotische poëzie.
In 1992 werd hij plotseling blind als een gevolg van kanker; hij stierf in zijn eigen woning.

Een integere romanticus die fier staande bleef tussen het experimentele gekrijs.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 december 2010


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.8 met 8 stemmen 4.067



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)