Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Buigen voor een ridderlijk raspaard

(voor Keira Christina Knightley (26 maart 1985))

Je bent geboren in Teddington (Londen). Je moeder is Sharman Macdonald (1951, Glasgow) en ze is toneelschrijfster, scenarioschrijfster en ex-actrice van 7:84 Theatre Company en het Royal Court Theatre. Ze heeft gestudeerd aan de Universiteit van Edinburg. Je oudste broer heet Kaleb. Je vader is Will Knightley (1946, Londen) en hij is acteur voor televisie en theater. Hij speelde o.a. rollen in 'Frost', 'Midsomer Murders' en 'Rosemary & Thyme'. Hij is medeoprichter van het Half Moon Theatre in Londen. Je ouders zijn in 1976 getrouwd. Op je zesde had je dyslexie, maar het heeft je schoolprestaties niet gehinderd. Je zat in Richmond op de Stanley Junior School, de Teddington School en het Esken College, waar je een jaar kunst, geschiedenis en Engelse literatuur studeerde. Daarna richtte je je volkomen op het acteerwerk. Je speelde in 'Na Juliet' van je moeder en in 'Verenigde Staten' van je leraar drama Ian McShane. Je begon met commercials en kleine televisierollen. Op je achtste speelde je in de televisiefilm 'Royal Celebration' en je speelde in 'A Village Affair', 'Innocent Lies', 'Coming Home', 'The Treasure Seekers' en 'Oliver Twist', allemaal tot je veertiende. Je speelde in de televisieserie 'The Bill' en in 'Star Wars Episode 1: The Phantom Menace'. Op je zestiende speelde je Gwyn, de dochter van Robin Hood, in 'Princess of Thieves'. Voor deze rol leerde je boogschieten, zwaardvechten en paardrijden. Je speelde in 'The Hole', een psychologische thriller, gebaseerd op 'After the Hole', de debuutroman van Guy Burt. Op je zeventiende zat je in de miniserie 'Doctor Zhivago' en in de speelfilm 'Pure', waarin je Louise speelt, een zwanger meisje, die aan de heroïne verslaafd is. Het kassucces 'Bend It Like Beckham' volgde. Op je achttiende kreeg je een relatie met Jamie Dornan (1982, Holywood), een Ierse acteur, wat twee jaar duurde. In datzelfde jaar speelde je in 'Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl'. Je speelde in de komedie 'Love Actually', samen met je jeugdidool Emma Thompson (1959, Paddington). Ook voor je rol als Guinevere in 'King Arthur' nam je lessen in boogschieten, paardrijden, boksen en andere vechtsporten. Het blad 'Hello!' noemde je de meest veelbelovende tienerster. Je speelde in 'The Jacket', een psychologische thriller, gebaseerd op een roman van Jack London. En in 'Domino', waarin je de premiejaagster Domino Harvey (1969 - 2005) speelt, die op drugsdealers, dieven en moordenaars jaagde. Ze was zelf verslaafd aan marihuana, cocaïne en heroïne. Ze stal dat graag van haar gevangen criminelen. Ze zat vaak in afkickklinieken en ze werd beschuldigd van drugshandel, wat ze zelf steevast ontkende. Ze overleed door een overdosis fentanyl, dat honderd keer sterker werkt als morfine en dat militairen wel gebruikten om koelbloedig, gewetenloos en zwaar verdoofd de killer uit te hangen. Soldaten in de eerste wereldoorlog kregen cocaïne. Je speelde de hoofdrol van Elizabeth Bennet in 'Pride & Prejudice', gebaseerd op een roman uit 1813 van Jane Austen (1775 - 1817). In 2006 speelde je opnieuw Elizabeth Swann in 'Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest' en je werd geëerd als de meest sexy vrouw ter wereld. Je speelde in 'Silk' de vrouw van een Franse zijderups-smokkelaar (Michael Pitt), gebaseerd op een roman van Alessandro Baricco (1958, Turijn), je speelde in 'Atonement', naar een roman van Ian McEwan (1948, Aldershot), en natuurlijk in 'Pirates of the Caribbean: At World's End'. Van 2005 tot 2010 had je een relatie met Rupert Friend (1981, Oxfordshire), die ook in 'Pride & Prejudice' speelde, zoon van een advocate en een historicus van schone kunsten. Hij zat op de Webber Douglas Academy of Dramatic Art in Londen. Je hebt ontkend dat je aan anorexia nervosa zou lijden, al komt dat wel veel voor in je familiegeschiedenis. Toch liegen sommige foto's er niet om en was het geen gekke veronderstelling. Je bent een atheïst en op je eenentwintigste moest je al tot jezelf komen, omdat je een automatische workaholic was geworden. In 'The Edge of Love' speel je de minnares van Dylan Thomas en vooral de vriendin van zijn vrouw Caitlin Macnamara (1913 - 1994). Je moeder schreef het script. Vervolgens speelde je in 'The Duchess', 'Last Night', 'A Dangerous Method', 'Anna Karenina', een wensrol van vele actrices, 'The Emperor's Children' en 'Can a Song Save Your Life?' (2013). In 2011 begon je een relatie met James Nicholas Righton (1983, Stratford-upon-Avon), zanger/toetsenist van de band 'Klaxons'. Right Knight. In mei 2012 zijn jullie verloofd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 september 2012


Geplaatst in de categorie: film

0.4 met 7 stemmen 105



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)