Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De vermoorde, homofiele Sprookjeskoning

(voor Lodewijk Frederik Willem II van Beieren (1845 - 1886))

Je bent geboren op 25 augustus 1845 in het kasteel Nymphenburg nabij München. Je was de oudste zoon van koning Maximiliaan 2 van Beieren (1811 - 1864), vanaf 1848 koning, en van koningin Maria van Pruisen (1825 - 1889), een zeer knappe vrouw. Je jongere broer was prins Otto Willem Luitpold Adalbert (1848 - 1916), op papier koning van 1886 tot 1913, want zijn oom Luitpold regeerde als regent. Vanaf zijn vierentwintigste was hij geestesziek en depressief en trok hij zich terug in Fürstenfeldbruck. Je bent Spartaans opgevoed en door strenge leraren opgeleid en je zag je ouders nauwelijks, met wie je een slappe band had. Je contact met je opa, koning Lodewijk de Eerste, was uitstekend. Bijna je hele jeugd woonde je in het kasteel Hohenschwangau, nabij Füssen, grondig gerestaureerd door je vader. Zwanen waren je lievelingsdieren. De neogotische stijl en de talloze fresco's bepaalden de sfeer van het kasteel. Je ging vaak met je familie zwemmen in de Starnberger See. Op je achttiende overleed je vader en je kreeg een homoseksuele relatie met je adjudant, de beeldschone, levenslustige, rijke prins Maximiliaan Lamoral von Thurn und Taxis (1843 - 1879), met wie je ging paardrijden, elkander poëzie voorlezen en scenes spelen uit de opera's van Richard Wagner, bijvoorbeeld 'Lohengrin'. Jullie schreven elkaar liefdesbrieven en jullie beminden elkaar bij het knetterende houtvuur in diverse jachthuizen. Boze tongen beweerden dat hij een frivool leven leidde, wat hem bij jou in diskrediet bracht. Onterecht, want hij bleef zijn hele leven van je houden. Hij werd door zijn familie gedwongen te trouwen met Elise Kreuzer en ze ontnamen hem alle titels en erfrechten. Samen met Elise kreeg hij een zoon, Heinrich. Hij overleed in Cannes aan tuberculose. Elise hertrouwde met Arno Cabisius, de directeur van de stadsschouwburg van Magdeburg. Je kreeg een relatie met een jonge, beeldschone vrouw en je genoot van de aanwezigheid van je nicht Elisabeth Amalie Eugenie, de latere keizerin van Oostenrijk Sisi, die net als jij van poëzie, muziek en natuur hield. Je was verliefd op haar, al begeerde je haar lichaam niet. Deze relatie kelderde, toen je als koning de jonge, Italiaanse staat erkende, waar zij bezittingen had, want ze was inmiddels de vrouw van keizer Frans Josef de Eerste. Op je achttiende werd je koning van Beieren, maar je was onbekwaam voor deze functie, liever droomde je weg in oude sagen en legenden, want de realiteit was je veel te saai en deprimerend. Otto mocht zich met de legerzaken bemoeien, want dat interesseerde je niet, liever zat je in het kasteel te dromen over wat je gelezen had. Toch was je erg geliefd bij de bevolking, ook omdat je een betoverend knap uiterlijk had. Je was één van de allermooiste mannen ooit. Omdat je erg lang was, had je in elk kasteel een reusachtig bed. Je was een echte zonderling en je vermeed het contact met je familie en personeel. Als nachtmens kwam je 's nachts tot leven en vereerde je de maan als heks en maanzieke ineen. Je was bang voor andere mensen en instabiel qua geestesgesteldheid. Je trok jezelf terug in de Alpen, waar je dure sprookjeskastelen liet bouwen. Het mooiste is het onvoltooide Slot Neuschwanstein nabij Füssen. Je werd al snel de Sprookjeskoning genoemd. Je liet het helemaal voor jou alleen bouwen. Je liefde voor mythen komt er volop tot zijn recht. Je liet ook een kopie van het kasteel van Versailles bouwen, het eveneens onvoltooide Slot Herrenchiemsee op het gelijknamige eiland. Je was verloofd met Sophie, de zus van Sisi, maar je wilde niet met haar trouwen, omdat je je homoseksuele aard niet kon en wilde verloochenen. Aan het einde van je koningschap heeft de regering je officieel krankzinnig verklaard, hoewel je enkel zeer extreme fantasieën uitleefde en je artistieke gedrag bij je aard paste. Vele toeristen zijn je er nog steeds dankbaar voor. Je werd ondanks je machtspositie gewoon gevangen gezet in het Slot Berg, een Barokkasteel uit 1640. Op 13 juni 1886 maakte je een wandeling met je psychiater Bernhard von Gudden (1824 - 1886), die je wilde diagnosticeren en behandelen. Twee huurmoordenaars schoten jou en Bernhard (geen getuige) dood en hebben jullie in het Meer van Starnberg gesmeten. Ze waren hoogstwaarschijnlijk opgetrommeld door je vertroebelde, criminele hofhouding, die blijkbaar een ethisch oordeel velde, bijgestaan door je politieke vijanden. De kern van het motief blijft giswerk. Iemand moet je vreselijk gehaat hebben. Iemand heeft je laten vermoorden. Iemand of meerderen. Aan de karma-wetten valt niet te ontkomen. Je had een openlijk, homoseksuele relatie met je butler Richard Hornig en je ging op in je waanvoorstellingen en erotische buitensporigheden. Ook dat kan een gestoord, lafhartig, bekrompen, jaloers, homofoob iemand razend hebben gemaakt. Overigens was je een uitstekend zwemmer en is je jas in 2007 boven water gekomen bij een gravin. Er zitten inderdaad twee kogelgaten in.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 september 2012


Geplaatst in de categorie: koningshuis

2.2 met 6 stemmen 292



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
19 september 2012
Email:
klaassens38zonnet.nl
Interessant, dit verhaal over Ludwig II van Beieren. In 1987 heb ik zijn (nooit afgebouwde) kasteel op een eilandje in de Chiemsee bezocht. De gids vertelde toen dat hij, samen met zijn psychiater, onder nooit opgehelderde omstandigheden is verdronken in een Beiers meer. Dat nu blijkt dat hij vermoord is, verbaast me niets.

Hij was trouwens een pacifist en weigerde om de Beierse troepen aan de Europese oorlogen van die tijd mee te laten doen. Ik denk dat dat vooral kwam doordat hij zijn geld liever wilde uitgeven aan zijn megalomane bouwprojecten.

Waarschijnlijk ken je het boek van Willem Brakman over Ludwig II wel. Dat is "De blauwzilveren koning", een schitterende roman in het surrealistische stijltje waar Brakman het patent op had. Onnavolgbaar mooi.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)