Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een bom verwoeste jouw Berlijnse atelier

(voor Christian Schad (1894 - 1982))

Je bent geboren op 21 augustus 1894 in Miesbach, Beieren. Je was een kunstschilder en fotograaf en je werd vooral gerekend tot de kunststroming Neue Sachlichkeit, zo genoemd door Gustav Friedrich Hartlaub, de directeur van de Kunsthalle Mannheim. Kenmerkend voor deze stroming is de emotieloze weergave van alledaagse onderwerpen en de voorliefde voor de eenvoud. Otto Dix en George Grosz waren de grootste vertegenwoordigers van deze stroming.

Jij was vooral een typisch voorbeeld van het Verisme, net als de schrijver Giovanni Verga en de componisten Georges Bizet met zijn opera 'Carmen' en Giuseppe Verdi met zijn 'La traviata'. Het Magisch Realisme kwam voort uit de Nieuwe Zakelijkheid, met Giorgio de Chirico als grote inspirator. In Nederland kreeg dit navolging van Carel Willink, Charley Toorop en Dick Ket. Je studeerde aan de Kunstacademie in München en in 1915 nam je deel aan de expositie van de Neuw Münchener Sezession.

In 1915 weigerde je als pacifist dienstplicht en vluchtte je naar Zwitserland, eerst naar Zurich eb daarna naar Geneva, waar je dadaïst werd. Van 1915 tot 1920 woonde je in Zwitserland en deed je mee aan de Dada-acties. Jouw vader was een welvarende advocaat, die jou bijna de helft van jouw leven aanmoedigde. In Zürich ontmoette je Hans Arp, Hugo Ball en Walter Serner, met wie je het literaire blad 'Sirius' lanceerde. Je was getuige van het beroemde Cabaret Voltaire, een nachtclub in Zürich, op 5 februari 1916 door Hugo Ball en zijn vrouw Emmy Hennings opgericht. Op 14 september 1927 is Hugo Ball door maagkanker overleden. Hij werd 41 jaar.

Van 1920 tot 1925 woonde je enkele jaren in Rome en Napels. Je trouwde met Marcella Arcangeli, de dochter van een Romeinse professor. Je woonde in Napels, waar je in de kunstacademie schilderde en tekende. In 1927 verhuisde je naar Wenen. Eind jaren twintig ging je naar Berlijn terug. In 1929 deed je mee aan de expositie 'Neue Sachlichkeit' in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De nazi's hebben jouw werk niet veroordeeld, omdat jouw werk oppervlakkig neo-klassiek is. Rond 1930 verdiepte je jezelf in de oosterse filosofie en kelderde jouw artistieke productie. Je kon niet meer op de financiële steun van jouw vader rekenen. Je was beïnvloed door de schilderijen van Raffaello Sanzio da Urbino, die op zijn 37-ste overleed, omdat hij te heftig had gevrijd met Margherita Luti, de dochter van een bakker uit Siena.

In 1936 en 1968 had je veel succes op een modernistische expositie in het Museum of Modern Art in New York. In 1943 werd jouw atelier vernietigd en verhuisde je naar Aschaffenburg. Daar werkte je tot 1947 aan een schilderij van Moeder Maria en het kind Jezus, een kopie van Staufen. Door een luchtbommenwerper werd jouw Berlijnse atelier verwoest, maar jouw toekomstige vrouw Bettina redde jouw schilderijen. Je ging terug naar Aschaffenburg, waar je tientallen jaren bleef. Op 25 februari 1982 ben je in Stuttgart overleden. Je werd 87 jaar. Jouw nalatenschap wordt beheerd door de Christian-Schad-Stiftung in Aschaffenburg.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 september 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 31



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)