Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Prostitutieverbod

Gisteravond (8 november 2017) was Melissa Farley te gast in het debatcentrum De Balie in hartje Amsterdam, in het hol van de leeuw zeg maar, want zij is een felle anti-prostitutie-lobbyist en tegen het Nederlandse prostitutiebeleid. Ze is geboren in 1942 in San Francisco en ze is een klinisch psychologe. Ze heeft 20 jaar de schadelijke gevolgen van prostitutie bestudeerd en ze stelt, dat de meeste prostituees aan PTSS lijden, het posttraumatisch stresssyndroom. Voordat ze de hoererij ingingen, waren ze al zwaar getraumatiseerd en daar komen de trauma's tijdens het sekswerken dan nog bij. De ex-politica en schrijfster Myrthe Hilkens was de gesprekspartner op deze avond. Myrthe (1979, Geleen) schreef in 2008 het indrukwekkende boek 'McSex', over de pornoficatie van de samenleving. Je moet het ijzer smelten als het heet is en dat is deze tijd van #metoo, waarin er wereldwijd steeds meer seksmisdaden boven water komen. Acteur Charly Sheen is onlangs aangeklaagd en zo gaat het maar door. Het gaat allemaal over ongewenst over seksuele grenzen van anderen gaan, die vaak in een machteloze positie verkeren. En dat is nu juist ook van toepassing op de prostitutiewereld, waarin er onder de schijn van handel continu verkrachtingen plaatsvinden. In trieste peeskamertjes en onder druk van agressieve pooiers met losse handjes.

Op Facebook las ik ontluisterende reacties van botteriken, die reageerden op de meningen van Myrthe Hilkens. Niet te geloven, wat die daar allemaal te verduren krijgt, maar ze bijt vrouwmoedig en scherpzinnig van zich af. Tijdens de debatavond met Lady Melissa stonden er enkele sekswerkers met paraplu's in de regen te demonstreren tegen hun Amerikaanse 'vijandin'. Ze ontkenden iedere vorm van mishandeling en ze verdedigden hun rechten om hun lichamen voor geld te verhuren. In hun bubbles is er geen sprake van misstanden en gruwelijke ervaringen tijdens en rondom het werk. Zij verachten juist een integere geleerde, die hen onverwerkte trauma's wil aanpraten. Maar die trauma's zitten zo diep verankerd, dat ze er nauwelijks nog bij kunnen, maar dat beseffen die geïndoctrineerde, arme vrouwen niet. Dat willen ze ook niet beseffen, want met hun vlugge werkzaamheden verdienen ze duizenden euro's per maand of zelfs per week.

Vaak zijn het vrouwen uit milieus als de Roma-zigeuners, waar prostitutie de normaalste zaak van de wereld is, want hun oma's deden dat ook al. Ze weten dus niet beter en door seksslavinnenhandelaars zijn ze op de Amsterdamse Wallen terecht gekomen. Bovendien zijn de meeste hoeren verslaafd aan harddrugs en sterke drank om hun trauma's te onderdrukken en te benevelen. Daar gaat het meeste van hun geld naartoe. Het is een destructief perpetuum mobile van jewelste. Eind 19-de eeuw had de Amsterdamse hoerenbuurt nog iets romantisch en vergeef me het woord 'onschuldigs', toen met name de Tachtigers daar flink huis hielden en er schone kunst van maakten. Toen zwalkten er groepjes dichters en schilders door de Warmoesstraat en langs de Oude Zijdsvoorburgwal, maar tegenwoordig stikt het er van de stupide, stomdronken en hoogst stoned zijnde toeristen, wat een wespenplaag op zich is. De nauwe steegjes met rood verlichte lokhokjes staan bol van de wiet- en hasjwalmen, zodat een keurige meneer binnen een mum van tijd verandert in een op drift geraakte geilaard.

Veel sekshuizen zijn inmiddels opgekocht door de gemeente Amsterdam om er respectabele panden van te maken, maar dat is helaas niet echt gelukt. De tegendruk van de onderwereldfiguren is enorm en moet men niet onderschatten. De sekshandel is nauw verweven met de drugshandel en daar gaan miljoenen in om. Geen wonder dat zij zich verzetten natuurlijk. Dat doen de witte boorden criminelen van zogenaamd keurige bedrijven ook, die maar doorgaan met de belasting te ontduiken en hun geld wit te wassen. Ook die miljonairs moeten eens keihard worden aangepakt en niet met rust gelaten worden, want daar heeft Brussel terecht een goed punt, Nederland scoort ontzettend slecht als het om belastingparadijzen gaat. Onze handelsgeest is moralistisch gezien flink bergafwaarts gedaald. Dat we de handel in goedkope seks en drugs zolang hebben gedoogd, stemt tot opnieuw nadenken en wat mij betreft tot een algeheel prostitutieverbod. Het is de hoogste tijd om ons imago weer wat op te krikken en om rigoureuze ingrepen te durven doen. En dat geldt ook voor het imago van de uitgebuite prostituees, die nodig hun vrouwelijke waardigheid moeten terug pakken. Ze hoeven zich nergens voor te schamen, want Maria Magdalena was ook een prostituee en zij werd nota bene de vrouw van Christus Jezus en de moeder van hun dochter Sarah. Ze was zelfs de best ingewijde discipel van Jezus.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 november 2017


Geplaatst in de categorie: psychologie

4.5 met 2 stemmen 939



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
10 november 2017
Het is ingewikkelde materie met veel misverstanden over dit 'oudste beroep' wereldwijd.

Op de eerste plaats was Maria Magdalena geen prostituee. Zie mijn column 'Seksualiteit en Spiritualiteit' op 22-06-2014 op deze site gepubliceerd.

Daarnaast zijn er ook in de vrouwenbeweging verschillende meningen over prostitutie, en wordt de legalisering in Nederland door een deel van de vrouwenbeweging gesteund vanuit de gedachte dat het de vrouwen in de seksindustrie helpt, zelfstandiger maakt, minder gevoelig maakt voor uitbuiting en mensenhandel. Op zich een logische denkwijze. Vrouwen baas over hun eigen seksualiteit en als ze dat willen verkopen, is hun eigen zaak, denk je dan.

Helaas geven de cijfers een ander beeld. De cijfers van Farley kloppen helaas ook voor Nederland. Het is een klein groepje die echt uit eigen keuze en geheel vrijwillig voor dit beroep gekozen hebben en er nog plezier aan beleven ook. Een klein groepje 'happy hookers', die in schril contrast staat met vele vrouwen die zich door omstandigheden gedwongen zien hun lichaam te verkopen om aan geld te komen en er helemaal geen plezier in hebben dit te doen. Met het risico in handen te vallen van pooiers die 'hun' vrouwen als bezit beschouwen, met alle mishandeling en vrouwenhandel van dien.

De discussie is nu: hoe bestrijd je vrouwenhandel? Doe je dit door de legalisering van de prostitutie, zoals al jaren nu in Nederland het geval is, of doe je dit door prostitutie juist tegen te gaan, en zelfs helemaal te verbieden, zoals in vele andere landen het geval is?

De legalisering in Nederland heeft wellicht voor een klein groepje vrouwen een verbetering gebracht, namelijk diegenen die toch al op een prettige manier voor zichzelf werkten. Maar je kunt je afvragen of het niet tegelijk het 'werk' van diegenen heeft vergemakkelijkt die vrouwen wel uitbuiten en tegen hun wil verhandelen.

Ik vrees dat dit laatste wel het geval is en dat dit niet opweegt tegen de voordelen van het kleine groepje vrouwen dat het leuk vindt dit beroep uit te oefenen. In dit verband ben ik ook niet zo blij met de tv serie 'Meisje van plezier', waarin actrice Angela Schijf een escort dame speelt, en waarin mijns inziens de risico's van prostitutie met een spannend en luxe korreltje zout genomen worden.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)