Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De begaafde inspirator van Carl Larsson

(voor Fanny Brate (1862 - 1940))

Je bent geboren als Fanny Ingeborg Matilda Brate op 26 februari 1862 in het Arvfursten-paleis in Ekbom, Zweden. Jouw vader John Frederic Oscar Gustaf Ekbom was een klerk in het huishouden van Prins Carl van Zweden en Noorwegen, Hertog van Västergötland. Jouw moeder was Henriette Alexandrine Dahlgren. Nadat je was afgestudeerd aan Konstfack, een kunsthogeschool in Stockholm, in 1844 opgericht door de etnoloog en kunstenaar Nils Mansson Maldelgren, ging je in 1880 op jouw achttiende aan de Koninklijke Zweedse Academie van Beeldende Kunsten studeren, het gevolg van een in 1735 opgerichte tekenschool in Stockholm Castle door de graaf en politicus Carl Gustaf Tessin. De kunstcollectie van Tessin was de oorspronkelijke kern van het Zweedse, nationale museum.

Van 1868 tot 1877 was je een leerling van Klara Strömberg, op haar meisjesschool. Aan de Konstfack in Stockholm kreeg je les van de kunstenaar/professor Johan August Malmström, een aanhanger van het goticisme en Noordse mythologie. Jouw schilderijen hebben de schilderijen van Carl Larsson beïnvloed, wat enorm veel zegt. Jouw schilderwerk heeft zijn aquarellen over het idyllische gezinsleven volop geïnspireerd. In 1887 ben je met de linguïst en gevierde runoloog Erik Brate getrouwd, op 13 juni 1857 in Norberg geboren. Jullie kregen samen vier dochters; in 1888 Astrid, in 1891 Torun, in 1892 Ragnhild en in 1899 Ingegerd. Astrid werd 41, Torun 2, Ragnhild ook 2 en Ingegerd 53. Na jouw huwelijk werd je door Erik gedwongen om jouw schilderkunst op te geven. In 1891 werd je lid van de Zweedse Kunstenaarsvereniging en je bleef bij de Zweedse kunstwereld betrokken als beschermvrouw voor diverse kunstenaars.

In 1885 ontving je een koninklijke medaille voor jouw schilderij 'Konstvänner' (Kunstvrienden), waarin je zelf bent afgebeeld, omgeven door een school van kinderen. In 1887 studeerde je aan de Académie Colarossi in Parijs en later deed je verdere studies in Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Engeland, Oostenrijk en Italië. Je bent vooral bekend door jouw schilderij 'Namnsdag' (Feestdag) uit 1902, dat nu in het Nationaal Museum voor Schone Kunsten hangt. Verder illustreerde je veel kinderboeken, zoals 'Oma's avonturen' en 'De avonturen van Mormor'. Je schilderde in de geest van de impressionisten en de Skagen schilders. In veel van jouw schilderijen heb je jouw kinderen in diverse posen uitgebeeld. Je deed actief mee aan het onderwijsdebat. Je schilderde interieurs, landschappen, portretten, bloemen en stillevens.

Jouw man Erik Brate overleed op 11 april 1924 in Stockholm. Hij werd 66 jaar. Jij overleed op 24 april 1940 in Stockholm. Je werd 79 jaar. Jullie zijn beiden in de Noordelijke begraafplaats in Stockholm begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 februari 2018


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 3 stemmen 62



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)