Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een wetende mysticus en hoogst paranormaal begaafde

(voor Emanuel Swedenborg (1688 - 1772))

Je bent geboren op 29 januari 1688 in Stockholm. Jouw vader Jesper Danielis Swedenborg was bisschop en professor aan de Universiteit van Uppsala en hij stamde af van een rijke mijnbouwfamilie. Jouw moeder was Sara Albrektsdotter Behm (1666 - 1696). Jouw familie was van adel. Op 17 juni 1696, toen jij acht jaar was, is jouw moeder overleden. Zij werd 30 jaar. Je was wetenschapper, mysticus, filosoof en theoloog. Aan de Universiteit van Uppsala studeerde je filosofie, wiskunde, wetenschappen, Latijn, Grieks en Hebreeuws. Daarna volgde je nog talrijke andere opleidingen. Je studeerde fysica en astronomie. Je werd een boekbinder en je maakte muziekinstrumenten. Je was echt heel veelzijdig.

Verder was je hoogst geïnteresseerd in kosmologie, anatomie, fysiologie, politiek, economie, metallurgie, mineralogie, geologie, scheikunde, godsdienst, esoterie en mystiek. Je bestudeerde de hersenen en de endocriene klieren. Sommige van jouw ontdekkingen werden pas in 20-ste eeuw bevestigd als juist en werkbaar. Jij was de eerste, die voorstelde om het metriek stelsel in heel Europa in te voeren. Je was onuitputtelijk geniaal. Je maakte o.a. ontwerpen voor vliegtuigen, duikboten, wapens en luchtpompen. Je was sterk geïnteresseerd in de spiritualiteit. Je probeerde zelfs een rationele verklaring te vinden voor de werking van de ziel. Net als jouw vader geloofde je dat er in het dagelijkse leven engelen en geesten aanwezig zijn.

In 1710 maakte je een rondreis door Nederland, Duitsland en Frankrijk, voordat je naar Londen ging, waar je vier jaar verbleef. Je studeerde er fysica, mechanica en filosofie. Je las er schreef er poëzie. In 1715 ging je naar Zweden terug, waar je twintig jaar aan natuurwetenschappen en technische projecten werkte. Je was bevriend met de uitvinder/wetenschapper Christopher Polhem. In 1724 weigerde je de stoel van de wiskunde aan de Universiteit van Uppsala, o.a. omdat je een stotteraar was. In 1744 reisde jij naar Nederland en schreef jij een dromenboek, wat in 1859 is gepubliceerd.

In 1743 zag jij een verschijning van Jezus in een herberg in Londen. Later verscheen Jezus in jouw dromen en werd jou verteld, dat jij de spirituele betekenis van de bijbel gaat openbaren. Jezus zou jou helpen met het schrijven. Dit resulteerde in jouw eerste en grootste, theologische boekwerk 'Arcana Coelestia', wat uit acht delen bestaat en wat van 1749 tot 1756 is gepubliceerd. Uit eigen ervaring weet ik hoe groot de spirituele ommekeer is na een Christusverschijning. Ineens ben je een wetende en zindert er een goddelijke energie door jou heen, die jou volkomen in vuur en vlam zet. Ineens kun je bergen verzetten en zoek je naarstig naar alle manieren om die intense Liefdesgloed te hanteren en over te brengen. Ineens ben je rechtstreeks deelgenoot van het oppermachtige Liefdeslicht, want het blijft omvangrijk nagloeien. Je ademt het Christuslicht. Je blaast die Levensadem op oermagische wijze naar andere mensen.

In 1744/1745 kreeg jij een aantal visioenen, die diepe indruk op jou maakten. Dat gebeurde na een ernstige crisis in 1743. Volgens jou aten de oermensen geen vlees en werd het eten van vlees als onheilig beschouwd. Je was dan ook een bewuste vegetariër, maar volgens jouw dienstmeid in Londen at je wel degelijk duiftaart. Je had gesprekken met de geesten van de andere planeten, zelfs met die van buiten het zonnestelsel. Je was ervan overtuigd, dat er op de andere planeten ook leven was, alleen al om de perfectie van de engelen waar te maken en om de hiaten in de andere samenlevingen in te vullen.

Na 1747 woonde je in Stockholm, Londen en Nederland. Naast jouw magnum opus schreef je nog veertien spirituele boeken. In 'De hemelse leer' schreef je over het Laatste Oordeel, wat in de geestelijke wereld gebeurt, halverwege de hemel en de hel en wat een gevolg is van het feit, dat de christelijke kerk zijn liefdadigheid en geloof had verloren, waardoor men de geestelijke, vrije wil heeft verloren, wat het evenwicht tussen de hemel en de hel in het leven van iedereen bedreigt. Na het Laatste Oordeel ontstaat de terugkeer van Christus Jezus op aarde via de Heilige Geest, die bij de mensen indaalt.

In juli 1770 ging jij naar Amsterdam om de publicatie van jouw laatste boekwerk 'Vera Christiana Religio' af te ronden. Op 29 maart 1772 ben je in Londen overleden. Je werd 84 jaar. Je bent begraven in de Zweedse kerk in de wijk Shadwell in Londen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 februari 2019


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 74



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)