Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Met pijnlijk toegeknepen ogen

(voor Per Leander Engström (1886 - 1927))

Je bent geboren op 27 februari 1886 in Ytterhogdal, in de gemeente Härjedalen in Zweden. Van 1907 tot 1908 studeerde je aan de Vereniging van Kunstverenigingen, een school van schilders in Stockholm, geleid door de kunstenaar Sven Richard Bergh. Andere docenten waren o.a. Anders Zorn, Nils Kreuger, Karl Nordström, Per Hasselberg en Christian Eriksson. Deze kunstminnende mannen waren ontevreden over de Academie voor Schone Kunsten.

Van 1909 tot 1910 kreeg jij in Parijs les van Henri Matisse. Er zaten veertig Zweedse leerlingen op de Académie Matisse, naast jou o.a. Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald, Edward Hald en Einar Jolin. In de herfst van 1907 werd de kunstenaarsgroep 'De Jongeren' opgericht, met Birger Simonsson als de leider. Andere leden waren naast jou o.a. Isaac Grünewald, Tor Bjurström, Arthur Percy, Sigfrid Ullman, Ivar Johnsson, Artur Sahlén, Einar Nerman en Fanny Falkner, de laatste geliefde van de uitermate gekwelde, zwaar hypochondrische, op vele manieren verdomd eenzame, schizofrene en hoogst geniale schrijver Johan August Strindberg (1849 - 1912).

Fanny Johanna Maria Francisca Falkner (1891 - 1963) was een actrice en miniatuurschilderes. August huurde op Drottninggatan 85 in Stockholm een flat op vier hoog in de Blauwe Toren. Fanny's ouders Frans Nilsson Falkner en Anna Meta Hansen waren de verhuurders. Hij huurde ook een deel van de bibliotheek op zes hoog. Hij woonde daar van 1908 tot zijn overlijden. Hij had daar zijn eigen telefoon met een geheim nummer, wat hij steeds veranderde. Zijn laatste nummer was 5622. Op zijn eenvoudige grafkruis van zwart eikehout op de Noordelijke begraafplaats staat 'O Crux Ave Spes Unica' (O Kruis Wees Gegroet Mijn Enige Hoop). Na de geruchten over een huwelijk tussen August en Fanny, vluchtte Fanny naar Kopenhagen, waar ze op 6 oktober 1963 overleed.

Op jouw schilderijen met Zweedse motieven ben je door het Franse expressionisme beïnvloed. Een groot deel van jouw leven reisde je door Scandinavië om er in de buitenlucht te schilderen. Eén van jouw meest geliefde plekken was het stadje Abisko bij het Torneträskmeer, waar je een eigen huis bouwde. In het begin van de jaren twintig verbleef je enkele jaren periodiek in Italië, waar je nieuwe inspiratie vergaarde. In diezelfde tijd maakte je diverse plafondschilderingen in het Skandia Theater in Stockholm, een beroemde bioscoop, die op 19 september 1923 is geopend en die door Gunnar Asplund is ontworpen. Je was aanvankelijk geïnspireerd door Vincent van Gogh, Paul Gauguin en Paul Cézanne en pas daarna door Henri Matisse.

In 1913 trouwde je met Maria Edlund en in 1914 werden jullie tweeling-zonen geboren; Kjell Leander en Tord Leander, die beiden artiesten werden. Kjell studeerde in Frankrijk, Spanje en Italië aan de Academie voor Schone Kunsten. Zijn zoon Styrbjörn schilderde ook. Styrbjörn overleed door een tragisch ongeluk in Ystad. Een dag daarna overleed Kjell. Tord schilderde landschappen en Otte Sköld was zijn leraar. Je was betoverd door de overweldigende natuurtaferelen van Lapland. Je overleed op 6 februari 1927 in Stockholm. Je werd 40 jaar en je bent in de BosBegraafplaats in Stockholm begraven. Daar zijn ook de actrice Greta Garbo en de dichteres/schrijfster Sonja Akesson begraven. Plus Fanny Falkner.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 mei 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 49



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)