Inloggen
voeg je column toe

Columns

Brugse Zot

In mijn persoonlijke strijd tot innerlijke opruiming ben ik nu aanbeland bij de Brugse Zot. Dit donkerbruine bier wordt vanaf 1856 door brouwerij De Halve Maan in het middeleeuwse stadscentrum van Brugge gebrouwen. De normale prijs in 1,69 euro en de laatste tijd is het bij AH verkrijgbaar voor 1,19 euro, tenminste als je de moeite neemt om met je kassabon naar de informatiebalie te sjokken en de 50 eurocent retour claimt, waar je gezien het bordje op de bierafdeling recht op hebt. Nu doen de AH-kassières nooit erg moeilijk en geven ze al snel geld terug, ook gezien de algemene geldwinsten van onze grootste kruidenier.

Ik ben nog steeds in de race voor het afkicken van de alcohol en ik voel me wat dat betreft inderdaad een soort Max Verstappen, gezien de adrenaline en kicks, die die afkickrace oplevert. Met roken ben ik al jaren gestopt, dus met wiet-roken ook, en de afkick van de wijn gebeurde een tijd geleden wonderbaarlijk snel en resoluut, alsof mijn bezorgde beschermengelen eindelijk vat op mij kregen. Met het bier moet ik stap voor stap afkicken, want dat verdomde gerstenat heeft mij ruim 35 jaar in de houdgreep gehouden. Vooral de sterke soorten dan natuurlijk, meestal afkomstig uit de Belgische regionen. 'Fúck België!', denk ik dan positief assertief. Maar België is natuurlijk niet alleen de boosdoener op het gerstenatgebied, de Germanen konden/kunnen er ook heel wat van. Tegenwoordig is het een wereldwijd verslavingsmiddel. Ook door de uitstekende exportmethoden. Én de supergewiekste reclameboodschappen, die je de zevende hemel op aarde aanbieden!...

Alles boven de 7,5 % alcohol op biergebied heb ik momenteel al afgezworen en dat is al een hele stap in de goede richting, kan ik je vertellen. Dus Westmalle tripel, Chimay tripel, Corsendonck tripel, Affligem tripel, Kasteelbier tripel etcetera heb ik vaarwel gezegd. Enough is enough. Ook die misleidende, vuile Gladiators van de Gulpener-brouwerij (10% alcohol) en het Kanon van de Grolsch-brouwerij (bijna 12 % alcohol) laat ik nu voorgoed links liggen, ook al is die rommel nog zo in de aanbieding. Ik ben nu dus bij twee Brugse Zotten van 7,5 % alcohol aanbeland en een rest daaronder. Morgen ga ik naar de Grolsch-lentebock van 7% alcohol (misschien eerst drie) en van daar naar 6,5, 6, 5,5 en dan 5. Ik weet wel dat je ook tien biertjes van 5% kunt opdrinken om redelijk aangeschoten te worden, maar eenmaal op 5% is de kans groot op minderen van de hoeveelheden. Stap voor stap probeer ik toch helemaal alcoholvrij te worden. Ook via de Radler's, die ik al klaar heb staan. Het alcoholvrije bier wil ik overslaan, omdat dat een geen zoden aan de dijk zet.

Ik ben over de vijftig en voor de kunstzinnige inspiratie hoef ik mezelf echt niet meer te vergiftigen, want zonder dat bedwelmende gif schrijf ik tegenwoordig even hallucinerend en intrigerend. Bovendien is mijn zelfvertrouwen zonder alcoholinname net zo groot of zelfs groter. Ik heb de diepste duisternissen van het menszijn immers meer dan intens en volkomen ervaren, meer is overbodige nonsense. Eventuele terugvallen ga ik mezelf niet streng aanrekenen, daar ik al van heel ver ben gekomen en het worstelen vroeg of laat gewonnen zal worden. Ik zie de eerste Heineken- en Grolschbiertjes nog duidelijk voor me en ik weet hoe ik daardoor alsmaar verder ben afgegleden, maar nu schroef ik de negatieve geschiedenis terug en kom ik meer en meer terug bij mijn ware zelf. Ook al doet de vaak saaie realiteit mij pijn en ben ik door kleine voorvallen al uit het lood geslagen, ik ga nooit meer naar die jarenlange hel van verdovingen en onzichtbaarheid terug! Hoe gek ik daarachter ook blijk te zijn volgens de zogenaamd normale mensen! Het is de hoogste tijd om mezelf te zijn en om mezelf te tonen!...

Ik vertelde mijn wijze, eerlijke en aardige buurman van mijn huidige strijd en hij zei, dat ik dan wel erg saai aan het worden ben. Hoezo saai? Mijn pure ik is nog steeds een nonconformistische rebel, die tegen heilige huisjes schopt en de literaire boel op zijn kop wil zetten, wellicht dat dat door geen enkele benevelingsfactor nog krachtiger wordt! Ik vermoed van wel! Ik vertoon gelijk ook ADHD-symptomen en ik begin harder te praten, maar dat moet men dan maar voor lief nemen, want ik heb net als ieder ander het geboorterecht om totaal mezelf te kunnen zijn, zonder dat ik lafhartige compromis doe aan halfslachtige, burgerlijke, absurdistische, tirannieke standaardmensen in voorspelbare, rubberen mallen gegoten. Ik heb genoeg verstoppertje gespeeld, al ben ik dan een Goudse Zot, voor het einde van dit jaar ben ik clean en dan mag ik zo zot zijn als ik maar wil!... Hopelijk stimuleer ik ook andere alcoholverslaafden om die ene, rigoureuze stap tot zelfbevrijding te zetten!...

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 augustus 2016


Geplaatst in de categorie: drank

4.4 met 5 stemmen 506



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
18 augustus 2016
Een nobel streven, Joanan. Ik neem mijn pet voor je af, en wens je toe dat je het door jou gewenste resultaat behalen mag.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)