Inloggen
voeg je column toe

Columns

Gezellig

Kerrrssst, een zompige deken van opgezwollen gezelligheid wordt door de reclame over ons weerloze consumenten uitgespreid. Een weldoorvoed multigeneratie gezin zit aan een rijk voorziene dis, gedimd licht, kaarsen, fonkelende wijn (nep glaasje voor de kids) en gebraad zoals ik het nooit uit de oven krijg.

Liefdevolle vrolijkheid alom en dan wordt er gebeld en wie staat er voor de deur? Asjemenou, het is de lover van oma, met een heel klein pakje. Hij was een beetje eenzaam, dat zagen we in de eerste shots en het is ook nog eens koud buiten, maar nu tovert de stokoude doerak een charmant lachje uit de hoge hoed en oma trekt hem als een volleerde cougar naar binnen. Kijk eens wat ik gevonden heb? En niemand die roept; ‘Terug naar de opvang opa, daar hebben ze boerenkool en neonlicht’. Maar nee, in deze herberg is natuurlijk nog volop plaats en er wordt krakend gezoend. Schattig hè.

‘Hebben jullie het ook zo leuk thuis’, is de boodschap. ‘Niet? Dan had je maar moeten kopen wat wij hadden gezegd dat je moest kopen.’
En dan hebben we het nog niet eens over die vadsige Frank Lammers - Plus of Jumbo, in beide gevallen is het teveel - die in een winters boomstamhutje ( waar staan die dingen?) al zakkratsend de kamer binnen stumpert om plaats te nemen aan alweer een tafel vol lekkers waaraan zijn bijdrage nihil geweest is.
Maar nog veel erger is het verhaaltje, wat ik pas na 3 keer kijken een beetje kon plaatsen
omdat het scenario zo beroerd in elkaar zit. Meisje brengt ouders tijdens Kerst weer bij elkaar.
Je reinste kindermishandeling om de treurige almachts fantasie van al die kinderen van gescheiden ouders te exploiteren in een van kwijlend sentiment druipend spotje. Moeder in een mooi uitgelichte huiskamer met een hele grote boom, hij in een kaal suïcide flatje met een mini boompje door dat lieve dochtertje aangestoken. En papa mag toch nog aanschuiven. Tegenstrijdige reacties alom. Wat mij betreft ‘zum kotzen!’
Zelf ben ik nog wel even bezig ( zie foto)
Iedereen fijne dagen dus maar...

Schrijver: Trawant, 19 december 2017


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.1 met 7 stemmen 78



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
20 december 2017
Toch sluit dat reclamefilmpje over dat meisje van gescheiden ouders goed aan bij het thema van Serious Request 'Breng ze weer samen'!, maar dat zul je ook wel flauwekul vinden!...
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
19 december 2017
Het schijnt overgewaaid te zijn vanuit Engeland. Daar is het al een aantal jaren traditie om rond deze dagen van de reclames een korte film te maken waarin het emo element ernstig uitvergroot wordt. Blijkt een soort van wedstrijdje daar, wie het meest emo filmpje maken kan, toegespitst op ons westerse familiefeestje.

Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die dat gedoe met het gourmetpannetje niet meteen doorhad. Ook een slimmigheidje wellicht: dan moet je het een paar keer kijken om te snappen. En wat in ieder geval gelukt is in alle beschreven gevallen: emo is het. Als onvervalste positivo hoor ik J.C. dan zeggen dat ieder nadeel zijn voordeel heb. Misschien dat al die nog niet uit elkaar gevallen gezinnetjes dan toch een keer ook aan die opgebroken gezinnetjes denken met deze dagen.

Want geluk is allang niet meer gewoon, zoals die oude tv serie ons wil doen geloven dat het dat wel vroeger was. Nee, toen ook niet. Maar dat bleef goed verborgen. Nu wordt het uitvergroot en verkopen ze er producten mee. Ik kijk er met gemengde gevoelens naar. Maar dan toch liever dit dan de aanprijzingen voor maandverband. Of producten tegen kalknagels. Of tegen aambeien. Zit je net te eten...
Naam:
Ria Wassenaar
Datum:
19 december 2017
Beste Trawant, ik deel 100% jouw mening.
Het is idd. zum kotzen....
Toch mooie kerstdagen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)