Inloggen
voeg je column toe

Columns

Rekentoets

Als we vroeger als kinderen speelden, was er vaak wel een kind die mocht meedoen voor ‘spek en bonen’. Die speelde mee, maar werd niet serieus genomen. Werd die bij verstoppertje snel gevonden, dan mocht die zich gewoon nog een keer verstoppen. Of het kind was heel jong, of ziek of had een handicap of zo. En dan zeiden we grootmoedig dat die mee mocht doen voor spek en bonen. In de wetenschap dat die bij het spelen totaal geen bedreiging zou vormen. Eigenlijk gaven we onszelf een schouderklopje. Wij zijn wél goed.

Zonder rekenmachine hebben sommige mensen tegenwoordig moeite om 11 door 2 te delen. Gefeliciteerd als het goede antwoord nu te binnen schiet, want dat lukt dus lang niet iedereen meer. Het niveau daalt. Om goed te kunnen rekenen, heb je goede leraren nodig. Maar sommige (stiekem best veel) leraren blijken uit onderzoek minder te kunnen rekenen dan de slimmeriken uit groep 8 van de basisschool. Oftewel, zwemles krijgen van iemand die zelf niet kan zwemmen...

Om het rekenniveau weer omhoog te krijgen, werd een paar jaar geleden een verplichte landelijke rekentoets ingesteld voor de leerlingen van de vwo, havo, mbo en vmbo. Vaak werd de les dus gegeven door leraren die zelf ook niet konden rekenen. Met als gevolg dat de leerlingen van havo, mbo en vmbo als een baksteen naar de bodem zonken. Alleen de bollebozen van het vwo wisten nog goede resultaten te halen. Dat zijn die slimmeriken van groep 8. Oplossing: toets weer afschaffen. Ben je slecht in iets? Gewoon nooit meer doen! Met die instelling had mijn eigen schooltijd een stuk relaxter kunnen zijn, maar dat is een ander trauma.

Het trauma van het rekenen gaat door. Ons kabinet vindt dat leerlingen toch wel een beetje moeten kunnen rekenen. Ik ben het daarmee eens. Al was het maar om tijdens de studententijd te weten hoeveel biertjes je kan drinken als jij en je huisgenoot nog 11 flesjes in het krat hebben. Gewoon praktisch rekenen.

Dus een nieuwe dappere poging. Scholen mogen zelf een rekentoets gaan samenstellen voor hun leerlingen. Je wilt als school natuurlijk dat er zoveel mogelijk leerlingen slagen, dus ik verwacht heel cynisch een makkie als toets op de meeste scholen. Een 5.5=een 6=voldoende! Geldt voor alle vakken. Behalve voor de nieuwe rekentoets, want daarvoor is bedacht dat een 4 voldoende is.

Een 4 halen voor een zelf bedachte tekentoets, voelt alsof die meedoet voor spek en bonen tussen alle vakken die wel serieus worden genomen. Zo wordt het natuurlijk niets. Eerst moeten de leraren goed kunnen rekenen om daarna hun leerlingen goed voor te kunnen bereiden op de rekentoets. Leraren, aan de slag!

Schrijver: Bas Oosterlaken
27 november 2018


Geplaatst in de categorie: school

4.0 met 1 stemmen 199



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Max
Datum:
9 december 2018
Hanneke slaat de spijker op de kop: abstract rekenen is de bottleneck. Met een zakjapanner hoef je niet meer te wachten op Meneer Van Dale. In een mist van woorden ontstaat geen inzicht in getallen en verhoudingen. Sommige leerlingen zien het licht eerder dan andere, mits voldoende gemotiveerd. Het ligt echt niet alléén aan de docenten, Bas. Wie niet mee kan valt af, kwestie van vijven en zessen.
Naam:
Hanneke van Almelo
Datum:
28 november 2018
Ik onderschrijf je noodkreet, Bas. Kleine kanttekening bij de eerste rekentoets die is afgeschaft. Een van de hoofdredenen waarom die is afgeschaft is omdat die toets te veel leesvaardigheid toetste. In die tijd werkte ik nog als docent op de havo, vandaar dat ik het weet. Alle opgaven betroffen situaties waarover dus eerst een inleiding werd gegeven. M.a.w. het abstracte rekenen, zoals bijv. 11:2=.. kwam er helemaal niet aan te pas. Al die verhalen eromheen leidden de leerlingen veel te veel af. Bovendien was de toets veel te lang. Dus het was niet vreemd dat de prestaties zo slecht waren en het was geweldig dat die toets is afgeschaft.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)