Inloggen
voeg je column toe

Columns

Zandvoort

Wat heb ik toch allemaal voor vervelende dingen gezegd over onze eigen race-prins, Bernie van Oranje, die het spektakel hoogstpersoonlijk naar ons kikkerlandje heeft teruggebracht.

‘Maffiose pandjesbaas’ heb ik gezegd, ‘zwendelaar’, ‘flessentrekker’. Sorry, sorry… ‘Slimme ondernemer’ had het moeten zijn, ‘harde werker’, ‘onvermoeibare lobbyist’, ‘koninklijke parel aan onze kroon’. Wat moet al die kritiek hem zwaar gevallen zijn!

Alle centjes die hij de Amsterdamse huurders heeft laten doneren, waren uiteindelijk alleen maar bedoeld om dat befaamde circuit te kopen, om MAX weer naar Zandvoort te halen; op de geboortegrond van Jan, die andere Formule 1 legende.

En dat kost geld, soit! Je kunt het maar een keer uitgeven. Wat kun je je toch in mensen vergissen. Laat je nooit leiden, lezer, door een belachelijk voorkomen, door alleen een XXL-duikbril en foute pakken, kijk naar de mens erachter!

En het worden groene races, duurzame weekenden, een experience met deejee’s en vegan frikandellen.

En wat maal je dan om 50.000 liter verstookte kerosine, vrachtwagens vol motorolie en koelvloeistof? Wat zeur je dan over vijf Boeings 737 die 4000 ton materiaal aanleveren? Schiphol is naast de deur en u vliegt toch ook?

Natuurlijk moet er hier en daar een bochtje rechtgetrokken worden, wat giga-watjes extra elektriek aangevoerd,verkeersplannen gemaakt, dienstregelingen aangepast, milieuwetgevingen omzeild en natuurfreaks de mond gesnoerd worden.

Laten we nou voor één keer eens geen rekening houden met zandhaver, blauwe zeedistel en jonge vlierstruikjes. En kunnen die zeldzame blauwborstjes en tapuitjes nou niet één weekendje ‘n duintje verderop gaan broeden? Willen we racen of niet? Nou dan!

We gaan naar Zandvoort aan de zee!
https://youtu.be/xW_8JGR5PSQ

Schrijver: Trawant, 16 mei 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.8 met 4 stemmen 86



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)