Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

NORMEN EN WAARDEN

Ik ben opgegroeid in de tijd dat het milieu nog schoon was en sex vies.
Toen Ali nog een meisje was en mijn neefje nog geen nicht.
Toen er nog geen Sjonnies en Anita’s waren maar alleen Ot en Sien.
Toen Leentje nog geen Leaske wilde heten.
Toen plichtsbesef nog hóger was en de basisschool nog láger.
Toen de normen en de waarden nog niet aangevreten waren door de wormen en de maden.

Kortom ik ben opgegroeid in die goeie ouwe tijd.
Toen ik jong was luisterde ik naar de pastoor en naar mijn ouders en niet naar de fabrikanten van merkkleding en sportschoenen.
Begrijp me goed, ik heb het niet over vervagend normbesef. Mensen die daarover praten hebben het meestal over hun eigen norm en het besef van anderen. Als je dat probeert om te draaien worden ze meestal een beetje vaag.

Ik heb het over NORMEN en het nut ervan.
Zoals je schoenen hebt om te poetsen zo heb je normen om te toetsen, steeds opnieuw: je eigen normen aan de bestaande en die van anderen aan je eigen.
Ze liggen dus ook nooit vast. Ook al ben je zelf vastgeroest, anderen blijven ver-ANDEREN, daarom heten ze ook zo. Normen zijn dus ook subjectief; ik kan alleen leven volgens mijn eigen normen, zoals ik ook alleen kan lopen op mijn eigen schoenen.

Over poetsen en toetsen gesproken: als je wilt leren pianospelen zul je eerst heel goed moeten leren luisteren. Je moet heel kritisch luisteren of de tonen die je hoort de juiste hoogte hebben en het juiste timbre. Zo moet je ook alles wat je hoort aan meningen, ook van deskundigen (juist van deskundigen!) toetsen aan je ingebouwde en bijgehouden normen. Je kunt soms wel vertrouwen op iemands mening, maar je moet hem nooit geloven, want dan ben je met religie bezig. Als je gelooft leg je de verantwoordelijkheid voor je normbesef bij iemand anders. Bij IEMAND ANDERS dus.

Geloof dus niet wat je hierboven gelezen hebt. Het is niet meer dan mijn opvatting.

Schrijver: Geert Kruideren, 1 november 2006


Geplaatst in de categorie: moraal

3.1 met 9 stemmen 1.012



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)