Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Snel, snel, snel in de sport.

De tendens is dat veel zaken in ons leven sneller gaan.

Wij verplaatsten ons sneller dan 25 jaar geleden, we koken sneller (magnetron!) etc.

In verschillende sporten zien we een groot aantal wijzigingen, die beogen de sport sneller te maken.

Een willekeurige opsomming:

- bij het tafeltennissen is de set van 21 punten vervangen door een set van 11 punten
- bij het tennissen is de tie-break ingevoerd om lang durende sets te voorkomen
- bij basketballen is de dertig seconden schiettijd vervangen door de 24 secondenregel
- bij schaken zijn de lange wereldkampioenschapmatches (Botwinnik!) vervangen door kortdurende tweekampen die beslist kunnen worden door rapid-partijtjes
- bij de Tour de France worden hele stukken van de route afgelegd per bus of vliegtuig
- bij het voetbalen mag niet meer teruggespeeld worden op de doelman
- bij volleyballen is de afwisseling van de opslag zonder dat er punten werden gescoord door de ontvangende partij afgeschaft
- bij atletiek mag nog maar één keer verkeerd gestart worden
- buitenspel is bij het hockeyen afgeschaft
- etc.

Bij een aantal veranderingen is het duidelijk dat de veranderingen zijn doorgevoerd om het de televisie mogelijk te maken reclame uit te zenden. Ik denk b.v. aan het verdelen van de basketbalwedstrijden in 4 kwarten van 10 minuten in plaats van 2 helften van 20 minuten.

Bij een sport anno 2006 gaat het er ook om of de sport televisie-geniek is. Tevens moet de sport niet te ingewikkeld zijn.
Ik vermoed dat daarom het biljarten het af gaat leggen tegen het snookeren.
Ik moet bekennen dat ik van biljarten alleen het libre en driebanden begreep: 47/2 ontging mij. Deze biljartvarianten leenden zich ook nauwelijks voor integrale uitzendingen terwijl mensen wel uren lang kunnen kijken naar snooker-wedstrijden: niet al te moeilijk vermaak.

De buitenspelregel is ingewikkeld maar vormt geen bezwaar voor de kijkers om ongelimiteerd te genieten van het gigantische aanbod van voetbalwedstrijden. Men neemt dit op de koop toe: lastige maar heel korte onderbrekingen.

De edele schaaksport is niet tv-geniek en bovendien te complex: men moet er te veel bij nadenken. Die mondiale sport loopt dus een grote kans te verdwijnen, zij het in een langzamer tempo dan dammen, dat minder oogt met zijn eenvormige speelschijven en voorspelbare uitslagen.

De buitenspelregel zal op termijn ook bij het voetballen worden afgeschaft, de 10 kilometer bij het schaatsen zal het niet overleven, bij het tennissen zal de meervoudige deuce weldra tot het verleden behoren, bij het schaken zal het rapid schaken veld winnen etc.

Ontwikkelingen die bij het sporten sporen met de tijdgeest: snel, snel, snel.

Schrijver: Dagschrijver, 8 november 2006


Geplaatst in de categorie: tijd

4.1 met 12 stemmen 816



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)