Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

REACTIE

Ach, denk ik wel eens, zo’n column, wat stelt dat nou voor? Als je stukje door 200 mensen gelezen wordt mag je blij zijn. Als tenminste alle bezoekers ook inderdaad je verhaal lézen. De beoordeling is ook niet zo belangrijk; heb je je best gedaan dan krijg je een laag cijfer en gooi je er een lollig stukje uit dan scoor je ineens hoog.

Maar dan ineens krijg je een serieuze reactie. In mijn column getiteld ILLUSIE (6 – 2 – ’07), over de opwarming van de dampkring, noemde ik de naam van de ‘klimaatscepticus’ Hans Labohm. Twee dagen geleden kreeg ik een mailtje van de betreffende heer Labohm. Hij stuurde een indrukwekkende Power Point-presentatie mee, vol grafieken en statistieken en een PDF-bestand van 17 (Engelstalige) pagina’s met als titel: ”Climate Scepticism in a Nutshell”.

Helaas heb ik nog niet de tijd gehad om alles grondig te bestuderen, maar ik vlei me met de gedachte dat mijn column toch wel gelezen wordt. Het is niet het aantal bezoekers dat telt maar het gaat erom dat de juiste mensen je verhaal lezen. Het zit hem niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit. Hebben mijn collega-columnisten soortgelijke ervaringen?

#*#

Schrijver: Geert Kruideren, 20 februari 2007


Geplaatst in de categorie: milieu

3.4 met 5 stemmen 775



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
geert kruideren
Datum:
25 februari 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Alweer een mailtje van klimaatscepticus Hans Labohm. Ga, net als ik, luisteren naar de discussie in Spijkers met Koppen.

Hallo Geert,
Je schreef: 'Het is niet het aantal bezoekers dat telt maar het gaat erom dat de juiste mensen je verhaal lezen. Het zit hem niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit.'
Zo is dat! Dat wil ik ook graag bij mijn pennenvruchten en optredens.
Beluister dus de opname van de discussie tussen Klaas van Egmond, directeur van het Natuur- en Milieuplanbureau, en ondergetekende in het radioprogramma van de VARA, 'Spijkers met Koppen', van 24 februari 2007.
omroep.vara.nl/Spijkers_met_Koppen.110 4.0.html

Klik op 24 februari 2007. Zet het knopje van de tijdbalk dan op zo'n 80% van het totale programma. Dan is er eerst wat muziek en vervolgens de discussie.

Mvg, Hans H.J. Labohm
Naam:
geert kruideren
Datum:
23 februari 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Gisteren (donderdag 22 februari) schreef Martijn van Calmthout, chef wetenschap van de Volkskrant, op de Forumpagina (pagina 10) een boeiende verhandeling onder de titel:"Doel klimaatsceptici is verwarring zaaien in het publieke debat".
Het is te lang om hier te herhalen en ik kan het ook niet vinden op de internet-editie van de krant. Dus zoek het zelf even op, vóór je de krant bij het oud papier gooit.
Het is dan wel geen reactie op mijn column ILLUSIE, maar het geeft - veel knapper dan ik zou kunnen - een goed beeld van de strijd in de media tussen klimaatwétenschappers en klimaatscéptici.
Naam:
Watze Elgersma
Datum:
22 februari 2007
Email:
w.elgersmahetnet.nl
Eén van mijn eerste columns ging over de pensioengerechtigde leeftijd: 'Werken'. Ik legde een relatie tussen de leeftijd waarop mensen beginnen met hun deelname aan het arbeidsproces en het einde daarvan. Een paar weken daarna publiceerde prof. Lans Bovenberg te Tilburg een min of meer vergelijkbaar idee. Ik zond hem mijn column toe en ontving een buitengewoon aardige reactie. Zo zie je maar...
Overigens, doe ik wel mijn best om waar mogelijk reclame te maken voor nederlands.nl en dan met name voor de columns, want ik vind de scores tot nu toe wel aan de lage kant. Was het niet Multatuli die zei: "Ik wil gelezen worden"?
Naam:
Frank F. van Keeren
Datum:
20 februari 2007
Email:
Frankfvankeerenhotmail.com
'De beoordeling is ook niet zo belangrijk; heb je je best gedaan dan krijg je een laag cijfer en gooi je er een lollig stukje uit dan scoor je ineens hoog'.

Vooral dit is erg herkenbaar :) In ieder geval leuk dat blijkt dat de columns serieus genomen worden. Misschien kunnen we nu een vervolgcolumn tegemoet zien, als je het toegezondene hebt bestudeerd?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)