Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Rekentoets

Best een goede gewoonte. Je ziet reisleiders regelmatig even de koppen tellen. Dan is duidelijk of de hele groep compleet is. Maar soms kan deze procedure onverwacht ingewikkeld blijken. Zoals groep 8 van Christelijke Basisschool Deo Calculis Volente te ’s Heer-Arendskerke overkwam. Die klas was een dagje naar de Heilige Land Stichting. Het tellen van de 28 kindertjes en drie begeleiders heeft voor aanvang van de terugreis meer dan twee uur in beslag genomen. Juf kon niet tot 31 tellen.
Tsja, die was nog van vóór de zuivering op de Pedagogische Academie.

Sorry hoor, ze is totaal geschift, die Kristel Louman. Knetter. Tot drie keer toe gezakt voor de rekentoets, en dus moet ze haar opleiding staken. Neenee, dát is niet de reden dat ik haar “geschift” noem, en “knetter”. Ze vindt het niet terecht dat ze van de Pabo is gestuurd. Ze heeft een boze brief geschreven naar onder meer de Tweede Kamer en de HBO-raad. Want ze wil verder met haar opleiding. Dáárom vind ik haar “geschift” en “knetter”.

Het kan toch niet zo zijn dat iemand die zelf niet in staat is tot het verrichten van wat eenvoudig rekenwerk op een basisschool voor de klas komt te staan? Schei toch uit… Echt, die rekentoetsen op de Pabo zijn heus niet ingewikkeld.
Voorbeeld: een hectare landbouwgrond kost 250 Euro. Hoe duur is dan acht hectare?
Nog een voorbeeld: iemand krijgt korting bij de supermarkt. Zonder korting had hij 200 euro moeten betalen, met aftrek van de korting bedraagt de rekening 180 euro. Zijn broer zou zonder korting 300 euro moeten betalen, en krijgt de zelfde korting. Hoeveel korting krijgt die broer? Tsjonge, ik maak die sommen met mijn ogen dicht…

Kristel Louman dus niet. Zij is te stom voor dit soort sommetjes. Dus moet ze stoppen met de Pabo. Terecht dus. Er kan geen sprake van zijn dat eventuele kleine Oplopertjes in de toekomst bij haar in de klas zouden mogen, wat mij betreft. Kom op zeg! Ik vind dat kinderen op de basisschool moeten leren hoe het zit met breuken, de hoofdstad van Groningen en het Kofschip.

Verwarring op de basisschool De Dotterbloem in Heerlen. Kindje in de war. Zit nu in groep 4. Heeft van de meester gehoord dat ‘ie een goed overgangsrapport heeft, en dus volgend leerjaar naar groep 7 gaat…

Iemand die naar de Rietveld-academie wil, zal moeten laten zien dat ‘ie heel goed kan tekenen of schilderen. Dat vindt niemand raar. Kandidaten voor de sportlerarenacademie dienen over een uitstekende conditie te beschikken. Dat vindt ook niemand raar. Maar iemand die naar de juffenschool wil hoeft niet te kunnen rekenen? Ehm…

Vannacht sliep ik slecht. Ik werd verteerd door angstige fantasieën. Een nachtmerrie, die zich afspeelde in de lerarenkamer. “Kun je twee euro wisselen?” “Ja hoor. Hier, drie muntjes van 50. Alsjeblieft.” De hele dag ruzie…

Kristel Louman kan niet rekenen, en het valt haar ook niet te leren. Maar ze wil tóch doorstuderen voor juf. Een gotspe. Nee Kristel, ga maar wat anders doen. Iets met vakken vullen in de supermarkt of zo. Maar reken niet op een baantje achter de kassa. Want dan gaat de tent failliet…


Zie ook: http//www.driekoplopers.web-log.nl

Schrijver: Driek Oplopers, 24 juni 2007


Geplaatst in de categorie: school

2.6 met 27 stemmen 1.851



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Kim
Datum:
24 november 2008
whaa geweldig dat ik dit lees, weer zo een typisch voorbeeld van iemand die er totaal geen verstand van heeft.
Ga zelf die rekentoets maken, en praat dan verder met verstand.
Naam:
melani
Datum:
7 september 2007
Het heeft er eigenlijk vrijwel niets mee te maken of je nou kunt rekenen of niet!
Ik denk dat je er niet zoveel over gelezen hebt en de toets zelf niet hebt afgelegd... vandaar jouw voorbarige reactie.

Het is duidelijk dat de wiskat rekentoest niet deugd. Het is het toetsen van rekenniveau in een stresvolle en vage situatie.
Dat heeft niets te maken met het werkelijke rekenniveau van een student
Daarnaast heb je ook totaal geen kans om terug te kijken op jouw toets en dat recht heb je wel!
De toets zelf is niet goed inelkaar gezet... studenten die op cito toetsen of papieren toesten van de pabo zelfs 100 of 90 procent scoorden haalden de toets ook niet!!!!


nogmaals jouw oordeel vind ik erg simpel...
Naam:
Rina van Dijk
Datum:
4 juli 2007
O hemel, Sanne heeft ook al moeite met taal.
Zij betaalt met betaald.
Naam:
Sanne
Datum:
1 juli 2007
Email:
van_horik_sannehotmail.com
maak eerst de toets zelf maar eens, en heb dan maar eens zo'n grote bek.
Jullie nemen voor een som van 460 + 640 je rekenmachine al erbij! laat staan bij pi sommen!

Kzou wilen dat iedereen de toets zou moeten afleggen, wedden dat de helft hem maar behaald!
Naam:
geert kruideren
Datum:
24 juni 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Is klasse-assistente worden misschien een optie voor haar?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)