Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Binnenkort te verwachten gebreken

Mijn heilige koe moest weer eens worden gewogen. Altijd spannend: wordt hij goedgekeurd (optie 1), goedgekeurd na reparatie (optie 2) of afgekeurd (optie 3)? Het kon alle kanten op. Hij was niet de jongste meer, er rammelde van alles en ik kon me de laatste onderhoudsbeurt niet eens meer heugen. Dat beloofde wat. Toen ik de lijst met technische controlepunten nog eens langsliep, begon het mij lichtelijk te duizelen. Wat bestond zo'n beestje toch uit veel onderdelen! En dan die benamingen: fuseedraaipunten, meerkringsbeveiligingsventiel, drukluchtremkrachtregelaars. Die moest ik onthouden voor Scrabble.

Om eerlijk te zijn: de angst sloeg mij om het hart toen ik mijn ouwe bondgenoot even voor achten afleverde bij de garage. Totdat er een nog ouder voertuig naderde. Het had vier wielen en het reed, maar daar was alles mee gezegd. Zou die door de keuring zijn geglipt? Dat moest haast wel, want er stapte een werknemer van Kwik-Fit uit. Er gloorde hoop. Als deze Volkswagen Golf veilig was verklaard, dan kon er met mijn Nissan Almera ook niet al te veel aan de hand zijn. Of dacht ik nu te simpel? Niets was zeker, zoveel was zeker.

Ik pakte het keuringsrapport van vorig jaar erbij. Het bangst was ik voor de 'binnenkort te verwachten gebreken', waarvan ik niet wist dat ze die konden voorspellen. Wel dus. Ze gaven zelfs een voorbeeld: er is een stuurkogel aanwezig met een slijtagespeling kleiner dan 1,0 millimeter. Daar moest je niet aan denken. Geen idee wat het precies betekende, maar het klonk onheilspellend. Mijn voorgevoel was slecht. Ik kon die hele dag nergens anders aan denken dan aan die gebreken, die er nu misschien nog niet waren maar die wel ieder moment konden komen.

De rest van de dag mijn adem ingehouden. En meegeleefd, intens meegeleefd. Tegen de middag ging de telefoon. Ik maakte mijn borst alvast nat, want nu zou ik het te horen krijgen. Afgekeurd natuurlijk. Zichtbare mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage, V-snaar defect, hydraulische koelvloeistofreguleringsmechanismen vervangen? Zoiets zou het wel zijn. Nou, daar ging mijn vakantiegeld. Dacht ik. Want wat denk je wat: nieuwe ruitenwisserbladen, meer niet. Hij kon er weer een jaartje tegen. En belangrijker: ik ook.

Schrijver: Quirijn Metz, 3 juli 2007


Geplaatst in de categorie: overig

3.7 met 6 stemmen 788



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Antonia
Datum:
3 juli 2007
Email:
antonia_31hotmail.com
Mag ik een keertje met je meerijden?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)