Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Vrijdag de dertiende

Altijd als ik op de klok kijk, is het 22:22 uur. Wat betekent dat? Volgens mijn geliefde is het ‘iets’ symbolisch en die gedachte wordt gesteund door vele verhalen op internet. De meeste gaan trouwens over 11:11, maar dat tijdstip ontgaat mij meestal.

Volgens de mystici op het web schuilt er in die ritmische nummerreeks een bericht van engelen. Maar hoe communiceerden die engelen dan in het tijdperk dat klokken uitsluitend wijzerplaten hadden? Toen viel tien-uur-tweeëntwintig toch niet echt op als een bijster interessant tijdsbeeld. En daar dan meteen een theorietje overheen: dat aan 11:11 zoveel meer verhalen zijn opgehangen, is natuurlijk omdat in de Angelsaksische wereld niet verder wordt geklokt dan 12. Geen Brit die de engel van 22:22 kent…

U begrijpt, ik geloof heilig in het toeval. Waarschijnlijk kijk ik per uur tientallen keren op de klok, maar dringen de meeste cijfercombinaties niet tot mijn bewustzijn door.

Thuis is de grap dat er gedronken mag worden zodra de vijf in de klok zit en dat komt dus – als je er op gaat letten - minimaal 6x per uur voor en dat 24 uur lang…

Wat mij zeker géén toeval lijkt, is dat er na een ramp waarbij veel mensen de dood vinden altijd wel een overlevende is die god dankt voor zijn redding. Diezelfde god die net daarvoor een half vliegtuig kermend heeft laten verbranden...

Nu snap ik best dat je in de shock na het ongeluk niet helemaal toerekeningsvatbaar bent, maar er zijn overlevenden die vol blijven houden dat ze uitverkoren zijn. Want dat een mensenleven een aaneenschakeling van toevalligheden is, is ondragelijk.

Het is vrijdag de dertiende, vijf voor twaalf. Mocht u nooit meer iets van mij vernemen, dan heb ik waarschijnlijk het lot getart.

Schrijver: Harry van Dooren, 14 juni 2008


Geplaatst in de categorie: religie

4.2 met 6 stemmen 398



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)