Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Zwart-wit

De apartheid heeft Zuid-Afrika nooit verlaten. Maar moderne discriminatie heeft vreemde verschijningsvormen. In 2008 zijn de Zuid-Afrikaanse Chinezen de dupe van het zwart-witdenken. Chinezen behoren namelijk volgens de huidige wet tot het blanke deel van de bevolking. Wie langs oude lijnen denkt, zal vermoeden dat ze daarmee nog steeds tot het bevoorrechte deel der natie behoren. Maar dat zien de Chinezen anders.

In het moderne Zuid-Afrika kunnen echte zwarten en Indiërs een beroep doen op allerlei regels, potjes en middelen om van hun achterstandspositie te worden verlost. Maar een Chinees die solliciteert, valt altijd tussen de wal en het schip: niet donker genoeg om te mogen profiteren van positieve apartheid en niet licht genoeg om te kunnen concurreren met blanken.

De Chinezen zien maar één oplossing: ze willen gewoon weer bij de zwarten horen, net als vroeger.
Apart.

Schrijver: harry van dooren, 21 juni 2008


Geplaatst in de categorie: actualiteit

1.5 met 2 stemmen 467



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)