Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Cicade van Jade

't Is een prachtige gedachte en wie zegt dat de Chinezen geen gelijk hebben/hadden: krekels van jade. Grote, halfvleugelige insecten uit Zuid-Europa en de tropen. In het Drents Museum te Assen als rituele voorwerpen opgesteld en uitgestald. GO CHINA! Krekels van hard gesteente van bleekgroene kleur die eeuwig leven in het hiernamaals beloven. Naast deze krekels van jade nog veel meer, grotere en mooiere voorwerpen die van GO CHINA! een belevenis maken.

Het is een spectaculaire tentoonstelling: 'Het Terracotta Leger van Xi'an, schatten van de eerste keizers van China'. De kunstwerken, waaruit het Terracotta Leger bestaat, werden geofferd en gingen mee het graf in in plaats van mensenoffers. Beelden in plaats van nuttige arbeidskrachten. Deze beelden van ongeglazuurde, gebakken klei fungeerden als dienaren van de overledene. Dienden als bescherming voor eeuwig van de Eerste Keizer.

Tijdens de Qin (spreek uit: tsjin)- en de Westelijke Han-dynastie, 221 voor Chr.- 9 jaar na Chr., zijn de beelden gecreëerd en van geboetseerde kleding, beschilderd in de prachtigste kleuren, voorzien. De beschreven krekels behoren tot een grote orde van insecten, de Hemipteroidea, waartoe onder anderen ook de wantsen en luizen behoren.
't Zijn voornamelijk spirituele voorwerpen die je als bezoeker in Assen krijgt te zien. Het belangrijkste kenmerk van een spiritueel voorwerp is dat het zijn oorspronkelijke functie heeft verloren. De terracotta pompoen is echter een bewijs dat deze vrucht reeds in de eerder gerefereerde Han-dynastie bestond. De toen regerende vorstenhuizen, de destijds regerende families, hadden grafvelden bij de hoofdsteden van de verschillende koninkrijken. Deze ontstonden tijdens de Periode van de Strijdende Staten. Niet echt opzienbarend daar elke strijd zijn eigen slachtoffers kent. Gelukkig zorg(d)en de Cicaden van Jade voor eeuwig leven in het hiernamaals.

Voor elke windstreek hadden Chinezen een eigen symbool: de rode phoenix als teken voor het zuiden. De zwarte strijder: een schildpad met een slang, de groene draak en de witte tijger stonden respectievelijk voor het noorden, het oosten en het westen symbool. Naast deze zinnebeelden waren er nog vele andere.
De Chinese dynastie kende een heel scala aan symbolen. Overigens is dit nog steeds zo en zal dit in principe ook altijd het geval blijven; de Chinese schrijftaal is uiteindelijk een en al teken, al kan ik mij voorstellen dat voor de gemiddelde Chinees ons alfabet van a t/m z eigenlijk één grote brij is. Dit geldt overigens voor de Chinezen die inmiddels redelijk op leeftijd zijn: de ouders van de jeugd en de Chinese jong-volwassenen van en ín het huidige China en hun grootouders in het bijzonder.

Chinezen geloofden dat de mens zowel een aardse als een hemelse ziel had: de aardse werd door Po vertegenwoordigd en de hogere of hemelse door Hun. Een leven begon, aldus de Chinezen van toen, als deze twee zielen/geesten samenkwamen. Het laat zich raden dat door scheiding van deze twee zielen het leven eindigde.
Oude Chinezen geloofden dat de geesten van hun doden in hun tombes spookten. Daarom werd de overleden persoon door bezittingen voor leven in het hiernamaals vergezeld. Dankzij deze offers kon er sprake zijn van continuering van de geneugten, de genieting waaraan zij tijdens hun leven gewend waren geraakt. Vorm en materiaal van de bezittingen hadden altijd een diepere betekenis. Jade symboliseerde duurzaamheid en bescherming, terwijl goud het ultieme teken van zuiverheid was. Het behouden van de levensstandaard stond beslist op nummer één.

De rituele voorwerpen in Assen><GO CHINA! zijn symbolen, tekens voor de perfecte eenwording van hemel en mens. De handboeien en kettingen daarentegen zijn slechts stille getuigen van dwangarbeid tijdens de bouw van het mausoleum van de Eerste Keizer.

Toen ongeveer twee eeuwen voor Chr. koning Zheng een groot deel van het huidige China wist te verenigen in één keizerrijk, noemde hij zich Qin Shi Huangdi: Eerste Keizer. Hij mat zich een goddelijke titel aan, maar realiseerde zich tegelijkertijd dat hij niet onsterfelijk was. Zijn kwaliteit bestond uit het organiseren van gigantische projecten en het mobiliseren van mankracht, zowel op militair als op civiel gebied.

Het Terracotta Leger van de Eerste Keizer, dat in Drenthe is opgesteld, kent zeven verschillende rangen. Deze zijn elk duidelijk aan uniform, hoofddeksel en accessoires te herkennen. Door de verschillende houdingen en uiterlijke kenmerken van elke soldaat is er een leger van duizenden verschillende individuen. Dit alles tekent het China van toen.

't China van de vorige eeuw werd door het geweld van de Culturele Revolutie, tussen 1966 en 1976, bepaald. Bovendien was er natuurlijk de dramatische onderdrukking van studentendemonstraties op het Plein (van de Poort) van de Hemelse Vrede. 't China na de Millenniumwisseling heb ik zelf mogen ervaren.

Jammer dat het China van nu, vlak vóór de Olympische Spelen 2008, tijdens en na dit evenement geen of nauwelijks hutongs meer kent: het échte China is hiermee voorgoed verloren gegaan...!

Schrijver: Annejan Kuperus, 29 juli 2008


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.0 met 8 stemmen 4.401



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Lezer
Datum:
3 augustus 2008
"het échte China is hiermee voorgoed verloren gegaan...!" en het echte Europa onlangs nog veel meer.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)