Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Relus rookt niet meer...

Aan de lange lijst van slachtoffers van hun nicotineverslaving is een nieuwe naam toegevoegd: Relus ter Beek.
64 jaar jong en nu al dood. Hij had nog zo graag dóórgewerkt na zijn 65e.

In mijn krant stond een onafzienbare rij overlijdensadvertentie met lovende teksten.
Geen enkele vermelding las ik van zijn verderfelijke gewoonte vaak en veel te roken.

In dezelfde krant zag ik advertenties van een jongeman: met de uitdrukkelijke vermelding dat hij was overleden door een auto-ongeval.

Op pakjes sigaretten staat ‘roken is dodelijk’.
Op een auto staat niet ‘rijden is dodelijk’.

Waarom staat in rouwadvertenties wel de dood door een auto-ongeval vermeld?
Waarom staat in rouwadvertenties niet vermeld dat de dood is ingetreden door nicotinegebruik?

Mijn voorstel is het omgekeerd te doen.

Iedereen weet dat roken onaanvaardbare risico’s met zich meeneemt.
Bij rokers is de kans op kanker van de bovenste luchtwegen 25 maal zo hoog, de kans op longkanker 15 maal, op slokdarmkanker 7 maal en op blaas-, maag- en endeldarmkanker tweemaal zo groot.
Tienduizenden doden vallen in Nederland per jaar door roken.

Rijden in een auto neemt ‘aanvaardbare’ risico’s met zich mee: 750 doden per jaar in het verkeer.

Als je zinvolle informatie wilt geven in een advertentie over de oorzaak van overlijden dan is de vermelding van het ongeluk een toevalstreffer: het zegt weinig over het slachtoffer van het verkeer. Een ongeluk kan onderweg iedereen overkomen.

Dat de roker de kans op een vroegtijdige dood bewust heeft gekozen zegt iets over de dode: had hij zijn leven maar meer liefgehad...

Schrijver: Dagschrijver, 5 oktober 2008


Geplaatst in de categorie: ziekte

4.4 met 16 stemmen 732



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ruurd van der Weij
Datum:
5 oktober 2008
Rokers hebben een verslaving. Ooit een verslaafde met een vrije wil gezien? Waarom proberen zovelen er met wisselend succes vanaf te komen? Ik geloof niet dat Relus minder van het leven zou houden dan jij en ik en al helemaal niet dat hij bewust voor zijn vroege dood heeft gekozen. De waarschuwingen op de pakjes tabak lijken mij voldoende. Om een aan longkanker overleden roker ook nog eens fijntjes in zijn overlijdensadvertentie een schop na te geven vanwege zijn dodelijke verslaving vind ik afkeurenswaardig.
Naam:
Iris
Datum:
5 oktober 2008
Ik ben het volledig eens met dit artikel. Het is al lang bewezen dat sigaretten roken heel schadelijk is voor de gezondheid. Misschien weet niet iedere roker hoeveel 'vergif' er de laatste jaren aan sigaretten wordt toegevoegd zodat ze als verslaving gaan werken (net zoals het happe-rappe voedsel verslaving met zich meebrengt)

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)