Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Veilig vliegen

Afgelopen woensdag viel een lijntoestel van Turkish Airlines als een baksteen uit de lucht. Het stortte neer in een akker vlakbij Schiphol. Er zijn negen doden en 86 gewonden te betreuren. Good old meester Pieter van Vollenhoven was meteen ter plekke. Het zal dus wel goed komen met het onderzoek naar de precieze oorzaak van het ongeluk. Was het een zwerm ganzen die de motoren invloog? Had het vliegtuig te weinig kerosine getankt? We hopen het spoedig te weten.
Hoort een ongeluk als dit thuis in het rijtje: verschrikkelijk maar onvermijdelijk in onze maatschappij? Uiteraard stijgt de kans op ongelukken bij toenemende mobiliteit van steeds meer mensen. Schiphol verwerkt honderden vluchten per dag. En naast Schiphol zijn er honderden andere luchthavens die tienduizenden vluchten per dag verwerken. Dus is het statistisch niet gek als er elke week ergens op de wereld een vliegtuigongeluk gebeurt.
Toch wringt er ergens een schoen.

Na het recente ongeluk bij Schiphol haastte het NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaart laboratorium) zich opnieuw te verklaren dat vliegen steeds veiliger wordt. Dat klopt ook als men het aantal reiskilometers als uitgangspunt neemt. Maar kijk je naar het aantal instapmomenten dan is het een ander verhaal. Opeens scoort dan de trein veel beter dan het vliegtuig. Daar komt iets bij. Een vliegreis is enger. Meestal kun je een vliegtuigcrash niet navertellen, terwijl dat bij een trein- of busongeluk vaak wel kan. Gelukkig is het ongeval van afgelopen woensdag een uitzondering op die regel. In Nederland zijn sinds 1990 twintig vliegongelukken gebeurd. Hierbij kwamen 150 mensen om het leven. Veel minder doden dan in het wegverkeer vielen, maar veel meer dan in het vervoer per spoor.

Er zal, ondanks wat de luchtvaart ons geruststellend verklaart, nog veel meer moeten gebeuren om vliegen echt veilig te maken. Meer onderhoud en eerder afschrijven van oude toestellen bijvoorbeeld. Tal van bijna-ongelukken worden wereldwijd dagelijks gemeld omdat het simpelweg te druk wordt in de lucht. Levensgevaarlijk, en dus is meer controle vereist. Meer inspanning is nodig om zwermen vogels te weren bij luchthavens. Straalmotoren moeten beter beschermd worden tegen botsingen met ganzen en zwanen. Al deze maatregelen kunnen en moeten. Wie zal dat betalen? vraagt de rechtgeaarde Hollandse luchtvaartkoopman. Het antwoord is niet zo moeilijk. Vliegen is nu goedkoop. Overheden beschermen de luchtvaart door de kerosine laag te belasten. Uiteindelijk zal het vliegticket duurder moeten worden. Elk mensenleven dat gespaard wordt door meer veiligheid is onbetaalbaar, dus hebben we die meerprijs er graag voor over. Een duurder vliegticket heeft een bonusvoordeel: mensen zullen minder vaak gaan vliegen. Dan wordt het vanzelf rustiger in de lucht en dat komt de veiligheid extra ten goede.


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 27 februari 2009


Geplaatst in de categorie: rampen

3.6 met 21 stemmen 1.443



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Jan R. Lunsing
Datum:
28 februari 2009
Email:
janrlunsinghome.nl
Bij vliegtuigongelukken overleven de meeste passagiers. Ik heb de cijfers niet paraat, maar ergens tussen de 10 en 20% overleeft het niet. De rest kan het navertellen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)